Torsdag går det tredje største sosiale nettverket i verden, nemlig Twitter, på børs. Det siste året har konkurrentene Facebook og Linkedin sust oppover på teknologibørsen, til tross for blandede resultater.

I forrige uke kunne Facebook vise til rekord i tredje kvartal med en omsetningsvekst på 60 prosent til 2,02 milliarder dollar etter godt driv fra selskapets annonsesalg.

Rundt en halvtime etter at overskuddet ble kjent, var aksjen opp 11 prosent. Det siste året har selskapets aksjer steget med 135 prosent.

- Dette viser at vi er forberedt på den neste fasen for selskapet vårt mens vi jobber for å få de neste fem milliarder menneskene på nett og i kunnskapsøkonomien, skrev konsernsjef og gründer Mark Zuckerberg i en melding på onsdag i forrige uke.

Svinger
Også konkurrenten Linkedins aksjer har vist god vekst det siste året med en økning på 106 prosent. Denne veksten gjenspeiles imidlertid ikke like godt på selskapets kvartalstall. Onsdag forrige uke viste selskapets tall et tap på 3,36 millioner dollar, eller 20,16 millioner kroner i tredje kvartal.

Dermed sank også selskapets aksjer med 3,39 prosent i etterhandelen på teknologibørsen. Likevel har analytikerne ståltro på selskapets aksjer og forventer en vekst på 438 millioner dollar i løpet av årets siste kvartal, skriver Marketwatch.

I Norge har Linkedin vært et av de raskest voksende sosiale nettverkene i inneværende år.

Godt over markedet
Både Facebook og Linkedin ligger dermed langt over utviklingen til den generelle teknologibørsen, som har hatt en vekst på 31,5 prosent i inneværende år.

Når også nykommeren Twitter går på børs torsdag, er det trolig den største børsnoteringen for et internettselskap siden Facebooks salg på 16 milliarder dollar i mai 2012, skriver Marketwatch.

Analytikerne venter at de sosiale mediene vil fortsette å levere gode resultater i tiden fremover, fortsetter den amerikanske avisen.

Siden børsnoteringen for halvannet år siden har Facebooks aksjer steget med 30,9 prosent.

Twitter-aksjen blir trolig priset til mellom 17 og 20 dollar. Til sammenligning ble Facebook-aksjen priset til 38 dollar.

Flere amerikanske analytikere tror at de som allerede har investert i andre sosiale nettverk også vil trekke mot Twitter, til tross for varierende resultater, skriver Marketwatch.

Tilrettelegger
I løpet av siste kvartal har spesielt Facebook satset på å tilrettelegge selskapets produkt for reklame og kommersiell bruk med kjøpstjenester som for eksempel bursdagsgaver.

Selskapet har også blitt sterkt kritisert for å utnytte brukerinformasjon for å skreddersy reklamer til brukeren, og dermed hente inn ytterligere inntekter.

Analytikerne regner med at Twitter vil rette seg inn på samme linje som konkurrenten etter børsnotering for å tilfredsstille investorene, skriver Marketwatch.

"Vi investerer nå for å forbedre våre applikasjoner for smarttelefoner, slik at vi bedre kan kapitalisere på våre produkter», skrev Twitter i en pressemelding kort tid etter det ble kjent at selskapet skulle tas på børs.

Les også:
Henter 6 milliarder: Dette betyr Twitters børsnotering for deg
Kald dusj for sosiale medier-investorer
Facebook imponerer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.