Samtidig som debatten om kunstig intelligens fyker mellom Facebook-gründer Mark Zuckerberg og Tesla- og SpaceX-sjef Elon Musk, la Facebook-sjefen onsdag kveld frem sosiale medier-gigantens tall for andre kvartal i 2017.

Det var på forhånd ventet et kraftig oppsving i selskapets lønnsomhet, med resultat per aksje på 1,12 dollar og omsetning på 9,2 milliarder dollar. Fasiten viser at de landet på 1,32 dollar per aksje i resultat og en omsetning på 9,32 milliarder dollar. 

Likevel falt aksjen først ganske kraftig i handel etter børsens stengetid, først rundt fire prosent, ifølge Marketwatch.com. Men etter noen minutter har den krøpet opp i pluss, og er nå opp 1,99 prosent. Med en kurs på 168.91 dollar per aksje er de dermed over to dollar høyere enn rekorden for handel i børsens åpningstid. 

Facebook kunne rapportere at det har passert to milliarder månedlig aktive brukere for første gang, samtidig som antall daglige brukere nådde 1,32 milliarder, begge deler en økning på 17 prosent fra året før. 

– Vi hadde et godt andrekvartal og første halvår. Vårt nettsamfunn er nå over to millioner mennesker og vi fokuserer på å bringe verden tettere sammen, sier toppsjef og gründer Mark Zuckerberg i en uttalelse.

En litt pussig sak er at selskapets investorsider nærmest knelte rundt fremleggelsestidspunktet. Selskapet takler altså fint to milliarder brukere av tjenesten, men ikke trykket fra en gjeng analytikere, investorer og journalister. 

Øker kraftig

Resultatene forteller om et selskap som trykker hardt på gasspedalen, og øker farten. Selskapets totalkostnader øker hele 33 prosent, med 43 prosent flere ansatte, totalt 20.658 personer. Men inntektene øker enda raskere. En omsetningsøkning på 45 prosent gir en 69 prosent økning i resultatet.

Økningen er særlig kraftig på mobil – der annonseinntektene er opp hele 87 prosent. Dette var tidligere en av Facebooks svakheter.  

Frykter full nyhetsfeed

Facebook har satset tungt på å gjøre video mer prioritert i deres nyhetsfeed, blant annet for å kunne gi annonsører en ny annonsekanal.

For selv om selskapets annonseinntekter har vokst enormt de siste årene, trues noe av denne veksten ifølge Facebook selv av at nyhetsfeeden er i ferd med å bli full. Derfor har Zuckerberg & co. utforsket nye annonseformater i tillegg til video.

Blant annet vil selskapet at andre bedrifter skal ta i bruk Messenger mer som en markedsføringskanal og kommunikasjonskanal.

– Folk tilbringer hele dagen på Messenger og de ønsker å styre livet sitt gjennom det, sier Facebooks Messengers sjefutvikler Kemal El Moujahid til CNBC.

 (Vilkår)