Den siste måneden skal facebook-ansatte vært i møter med både oppstartsbedrifter, butikker og konkurrenter på nett for å diskutere netthandel via facebook, skriver Bloomberg.

Tanken er at alle som shopper skal melde at de "like" nettbutikken, og vips så er reklamen spredt til alle kundens venner. Facebook skal tilrettelegge for nettbutikker som ser ut som facebook-sider, og for interaksjonen mellom butikk og facebook.

Selskaper som Delta Airlines og J.C Penney skal være i samtaler med Facebook. David Fisch leder en gruppe i Facebook som skal se på mulighet for kommersielle samarbeid. Gruppen ble startet i november, og skal jobbe mest mot media og spillprodusenter.

- Målet er å bevise at vi kan skape verdi for brukerne, sier han til Bloomberg.

Analytikere ser at Facebook fort kan bli en Ebay-konkurrent.

- Det er ikke naturlig for folk å logge på facebook for å handle, ennå. Men det er ikke et veldig langt steg å ta, sier Sucharita Mulpuru, analytiker i Forrester Research til Bloomberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.