Facebook er med sine 350 millioner brukere det desidert største, vestlige sosiale nettverket på internett. Denne markedskraften har medført seg at Facebook nå er i ferd med å vokse seg stort som annonseplattform.

Eksperter tror Facebook de neste to årene vil stjele inntekter fra både tv-kanaler og Google, som er verdens største annonsenettverk.

- Det har hittil ikke eksistert et virkelig globalt sosialt nettverk, men fremveksten til Facebook gjør at man nå har en plattform for å kjøre kampanjer på som når mottakere i mange regioner. Det koster mindre enn å lage et eget mikronettsted, og Facebook er stedet hvor dine potensielle kunder allerede er, sier Ciaran Norris, sjef for sosiale medier i mediebyrået Mindshare.

Sist uke gikk Facebook for første gang forbi Google som USAs mest besøkte nettsted, med 7,07 prosent av trafikken mot Googles 7,03 prosent.

Norris tror Facebooks inntekter kan vokse fra 500 millioner dollar i 2009 til 2 milliarder dollar i 2011. Han sier mange som annonserer på internett nå skifter fokus fra Google til Facebook.

- Facebook har større muligheter for interaksjon, engasjement og merkevarebygging i tillegg til målrettet budskapsformidling. De går også etter tv-budsjettene til annonsørene, sier Norris.

Les også om Telenors interne Facebook: Telenor lager lukket Facebook

SOL hadde egne planer om en dotcom-Facebook: - Kvasir kunne vært Google (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.