Facebooks førstekvartalsresultater ble svekket av at selskapet har satt av tre milliarder dollar – tilsvarende nesten 26 milliarder kroner til en eventuell bot fra det amerikanske forbrukertilsynet FTC for brudd på regler om håndtering av persondata.

Facebook tar også høyde for at boten kan bli så høy som fem milliarder dollar – altså over 40 milliarder norske kroner. Selskapet har imidlertid 45 milliarder dollar i cash på bok.

– Massiv seier

Flere mener nå en bot på mellom tre og fem milliarder dollar – som er rekord for FTC – vil være en seier for Facebook.

– Hver eneste person på innsiden jeg har snakket med sier at en FTC-bot på under ti milliarder dollar vil bli sett på som en massiv seier, og vise at selskapets personvernbrudd ikke får seriøse konsekvenser for selskapet, skriver teknologijournalist Lee Fang i nettstedet The Intercept på Twitter.

– Denne boten vil være en vits – en toukersomsetning- og parkeringsbotnivåstraff for å ødelegge demokratiet, sier Matt Stoller fra teknologiselskapkritiske Open Market Institute til New York Times.

Facebooks finansdirektør Dave Wehner ville ikke utdype estimatet under en telefonkonferanse etter resultatfremleggelsen.

– Dette er en regnskapsmessig note relatert til de pågående forliksdiskusjonene vi har med FTC. Saken er ikke løst. Det faktiske beløpet er fremdeles ikke klart. Likevel estimerer vi at tapet blir mellom tre og fem milliarder dollar. Jeg kan ikke kommentere noe mer på dette enn det, sa Wehner.

Solid opp

Det kan se ut som investorene er enige i at boten ikke får store konsekvenser for selskapet. Facebook-aksjen var opp nesten åtte prosent i etterhandelen på Wall Street onsdag kveld.

Norwegian har tapt to milliarder så langt i år, men slår like fullt forventningene

Facebooks resultatrapport fra første kvartal inneholdt flere positive nyheter for gründer Mark Zuckerberg:

  • Brukervekst både i Europa og Asia.
  • Omsetningsvekst på 26 prosent til 15,1 milliarder dollar.
  • Vekst i daglige brukere og månedlige brukere på åtte prosent sammenlignet med i fjor. 2,38 milliarder mennesker bruker nå Facebook minst én gang i måneden.

Tidligere i år solgte Sissener Canopus ut av Facebook, etter en kursoppgang på 40 prosent i år.

Steen er imidlertid imponert over omsetningsveksten og brukertallene.

Analytiker Peder Steen i Sissener.
Analytiker Peder Steen i Sissener. (Foto: Sissener)

- Sikkerhetsproblemer og milliardbøter ser ikke ut til å påvirke brukerveksten og det gjør at FB kan rapportere om antall annonsører fortsatt vokser og annonsørene øker sine annonsekjøp, skriver Steen i en tekstmelding.

Digital stue

I en telefonkonferanse med analytikere etter at tallene ble sluppet, sa Zuckerberg at Facebook nå satser hardt på å lage en ny plattform som skal bli som en slags «digital stue» – der folk skal kunne kommunisere kryptert med nære venner og familie i mindre grupper.

– Vi ser at meldinger, små grupper og «stories» er det klart raskest voksende område av kommunikasjon på nettet. Vi vet også at folk ønsker ekstra verktøy for private interaksjoner som betaling og handel, sa Zuckerberg.

Steen påpeker at Zuckerberg har sagt at dette vil senke omsetningsveksten.

- På den andre siden er nok mange investorer optimistiske til skifte fra nyhetsfeed til "stories", både på Facebook og Instagram, samt større inntjening fra meldingstjenester og video, sier Steen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.