– Det er ikke tvil om at det har vært turbulent år, kanskje noen turbulente år i Facebook. Det er nå sånn engang at vi driver med det vi driver med, og vi er på mange måter pionerer i det vi driver med.

Facebooks norgessjef Rune Paulseth (47) gjør sjelden opptredener i mediene. Han hadde heller ikke muligheten til å la seg intervjue da han på Mediekonferansen i Strömstad holdt et innlegg om Facebooks turbulente år.

Men nordmannen, som leder Facebooks salgskontor i Norge, fortalte under sitt foredrag om hvordan det var å sitte på innsiden av selskapet da skandalene rundt Facebooks tilknytning til Cambridge Analytica, som hadde skaffet seg personopplysninger om millioner av Facebook-brukere, herjet selskapet i vinter – og førte til at Facebook-sjef Mark Zuckerberg måtte forklare seg i Kongressen.

– Vi havnet på defensiven. Vår oppfatning av hva som var galt og hva som var reelt, var ikke helt samstemt med resten av verdens oppfatning, sa Paulseth under sitt foredrag.

Under konferansen fortalte han om hvordan reaksjonene internt i Facebook var ved to store kriser: Først da Aftenposten og sjefredaktør Espen Egil Hansen skrev et åpent brev til Mark Zuckerberg i september i 2016. Så krisen da Cambridge Analytica-skandalen barberte bort 80 milliarder dollar i markedsverdi i løpet av kort tid i mars og april i vår.

Om sistnevnte, sa Paulseth at Facebook har slitt med å forstå hvilken posisjon selskapet har i samfunnet.

Zuckerberg manet til kamp

Paulseth var i forrige uke i California på et åpent møte med Mark Zuckerberg. Der sa Zuckerberg, ifølge Paulseth, at det å få tilbake tilliten i markedet og blant brukerne er førsteprioritet.

– Det er det viktigste vi skal gjøre i dette kvartalet og hele 2019. Vi må få tilbake tilliten i markedet og skjønne hva vi driver med. Vi må lære. Hver uke gjennomfører alle ansatte trening – som er påbudt. Vi må kunne være forberedt på at nye situasjoner kan dukke opp. Det er dritstressende og ganske kjedelig iblant, men det må til, sa Paulseth.

Facebook satte under krisen et «war room» med over 500 mennesker.

– Vi kaller det for «lockdown». Det var kun dette som var fokus. Det førte til at vi noen måneder senere, i august, hadde justert alle nivåer i henhold til brukernes personvern og samarbeidspartnere, sa han.

Det er kun et par uker siden en ny personvernsbrist ble kjent. Facebook bekreftet at hackere fikk tilgang på data fra 30 millioner brukere. Hackerne skal ha fått tilgang gjennom en brist i de såkalte tilgangstokenene, som tilsvarer digitale nøkler som uvedkommende kunne ha brukt til å ta kontroll over andres kontoer.

Ifølge Paulseth jobber Facebook nå ut ifra at en hverdag med slike problemer er «The New Normal».

– Det påvirker den kommersielle delen av selskapet, og det går ikke vekk. Det kommer nye ting. Vi hadde en sak for noen uker siden, og måtte si sorry for at det skjedde, det skulle ikke ha skjedd. Vi må gire opp å bli bedre, men det kommer til å skje igjen. Vi må preppe oss for hvordan vi skal håndtere slike situasjoner, sa han.

Sandberg beklaget til Solberg

Paulseth snakket også om kontroversen rundt det kjente fotografiet «Terror of War», som ble sensurert av Facebook da kjendiser som blant annet Tom Egeland la det ut. Det førte til at Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen skrev et lengre brev til Zuckerberg, der han var kritisk til måten Facebook håndterte ytringsfrihet på.

Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen med forsiden der han henvendte seg direkte til Mark Zuckerberg.
Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen med forsiden der han henvendte seg direkte til Mark Zuckerberg. (Foto: Erik Johansen / NTB scanpix)

Hansen fikk blant annet Global Media Awards' hovedpris «Best in Show» for det åpne brevet under utdelingen til International News Media Association (INMA) i mai i fjor.

– Den dagen Espen Egil la dette ut, ble vi rett og slett tatt på sengen. Vi hadde ikke gjort hjemmeleksen vår, vi støttet oss på standardfraser. Ikke nok med det, vi tok ned statsminister Erna Solbergs Facebook-side da hun delte bildet. Det var ikke maskiner som gjorde det, men folk, sa han.

Paulseth sier at hendelsen var en vekker for hele selskapet – hele veien til toppen – Zuckerberg og Facebooks driftsdirektør Sheryl Sandberg.

– Det skapte en diskusjon og en situasjon der vi måtte forholde oss til en verden vi inntil da ikke var sikker på at vi var en så stor del av. Etter mange samtaler og eposter havnet saken på bordet til Sheryl Sandberg og Mark Zuckerberg. Sheryl sendte en personlig melding til Erna der hun ba om unnskyldning og sa at vi måtte fikse dette. Det fikk i gang en kommunikasjon, og de to har møttes flere ganger etterpå, sa han.

Skal bli mer åpne

Samtidig signaliserte Paulseth at selskapet, som per nå ikke tillater ham å gjøre intervjuer med norsk presse uten å gå gjennom kommunikasjonsavdelingen, skal bli flinkere til å nå ut til markedet, mediene og folk flest. Blant annet pekte han på at Facebook denne uken har ansatt tidligere visestatsminister i Storbritannia, Nick Clegg, som selskapets globale sjef for pr.

– Jeg er ikke stolt av å være på bunnen av omdømmetoppen både globalt og i Norge. Men vi har ikke vært ute og fortalt om oss, vi har ikke vært her på Mediekonferansen. Vi har ikke vært ute og fortalt folk om Facebook og hva vi gjør, sa han.

Facebook Norway omsatte i 2017 for 27 millioner kroner, med minusresultat på 0,7 millioner kroner. Det er langt mindre enn selskapets estimerte omsetning i Norge. Mediebyrågruppen Groupm har tidligere anslått at Facebook i 2018 vil omsette for over to milliarder kroner i Norge i 2018, men mesteparten av disse inntektene føres i Facebooks irskregistrerte selskap.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kjos om muligheten for å hente ny egenkapital: – Det kan det godt hende at vi gjør
Norwegian la torsdag frem et overskudd før skatt i årets tredje kvartal på 1,6 milliarder kroner.
02:10 Min
Publisert: