Om du handler sko i en nettbutikk, er sjansen for at nettbutikken deler denne informasjonen med Facebook og andre annonseplattformer relativt stor.

Facebook bruker disse dataene i sine annonseløsninger. Eksempelvis kan Facebook tilby deg rabatter for neste kjøp i samme nettbutikk, basert på dataene teknogiganten mottok fra nettbutikken.

Denne datainnsamlingen er imidlertid blitt gjenstand for sterk kritikk fra personverngrupper, som mener Facebook og nettbutikken utfordrer personvernet når det samler inn informasjon om menneskers handlinger på nettet.

Ekstern aktivitet

Nå kommer Facebook denne kritikken i møte. Selskapet har utviklet et eget verktøy alle brukere kan benytte seg av for å stoppe at det bruker informasjonen det mottar fra andre nettsider til å rette personifiserte annonser mot deg.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg hintet om dette verktøyet tidligere i år. Nå er det klart for utrulling, i første omgang i tre land: Irland, Spania og Sør-Korea.

Ifølge en bloggpost av Facebooks personverndirektør Erin Egan og produktutviklingsdirektør David Baser, vil verktøyet hete «Off-Facebook Activity».

Verktøyet vil gi brukerne en oversikt over hvilke apper og nettsider som sender informasjon om deg til Facebook. I verktøyet kan man velge å fjerne denne informasjonen fra kontoen om man ønsker det – både for hvert enkelt nettsted og app. Man kan også «koble fra» enkeltnettsteder- og apper, slik at disse fremover ikke vil kunne gi deg personifiserte tilbud i Facebook.

Facebooks nye verktøy. Slik viser Facebook frem «Off-Facebook Activity».
Facebooks nye verktøy. Slik viser Facebook frem «Off-Facebook Activity». (Foto: Facebook)

Facebook kommer imidlertid til å fortsette å samle inn dataene i anonymisert form, fordi dataene brukes til analyse og korrekt fakturering av annonsører. Men dersom man velger å fjerne dataene, vil de ikke lenger knyttes til brukerens profil, opplyser selskapet.

Samler inn som før

Facebook kommer imidlertid til å fortsette å samle inn dataene som før.

«Vi kommer ikke til å vite hvilke nettsider du besøkte eller hva du gjorde der, og vi vil ikke bruke noe av dataene du fjernet til å målrette annonser mot deg», heter det i bloggposten.

I en konferansesamtale med utvalgte medier mandag forklarte produktsjef Stephanie Max i Facebook at hennes team har brukt ett år på å utvikle verktøyet fra ingenting. Ifølge Max har flere hundre ansatte i Facebook vært involvert i det hun kalte en «tung investering».

– Det kan ha påvirkning på annonseinntektene våre, men vi mener at dette er et kraftfullt og viktig verktøy for brukerne våre, sa Max.

Ifølge Max jobber Facebook ut ifra en plan om at løsningen skal lanseres globalt i løpet av de neste månedene, avhengig av hvordan det går i de tre pilotlandene.

Fikk milliardbot

Facebook har siden over lengre tid fått kritikk for datainnsamling og målrettede annonser, som står sentralt i selskapets forretningsvirksomhet. I juli fikk Facebook en rekordbot fra amerikanske myndigheter, på fem milliarder dollar eller rundt 43 milliarder norske kroner, på grunn av kritikkverdig personvernhåndtering.

Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener Facebooks nye løsning er et skritt i riktig retning.

Finn Myrstad, fagdirektør digitale tjenester i Forbrukerrådet.
Finn Myrstad, fagdirektør digitale tjenester i Forbrukerrådet. (Foto: Mikaela Berg)

– Vi synes det er bra med alle tiltak som styrker brukernes kontroll over egne data. Men hvis Facebook hadde tatt personvernet ordentlig på alvor, ville datainnsamlingen vært skrudd av som en standardinnstilling. De begynner i feil ende, sier Myrstad.

Han påpeker at selskaper som Facebook og Google har en lang vei å gå når det gjelder å gjøre personverninnstillinger enkle å bruke for brukerne. Myrstad sier han tror Facebook ønsker å vise at de tar personvern på alvor, for å unngå tøffere regulering fra myndigheter.

– Men foreløpig er det ingen fundamentale endringer, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.