Sosiale medier virket lenge å være immune mot verdens økonomiske problemer, men hendelsene forrige uke får svært mange til å trekke frem dot.com-boblen som brast 10. mars 2000. Den gangen var det svært langt ned til bunnen for de nye teknologiselskapene.

Nå frykter markedet en form for reprise, og mange har allerede tapt store penger. Folk som kjøpte Facebook-aksjer da selskapet var verdsatt til over 100 milliarder har tapt 40 prosent av pengene på drøyt to måneder. Det gir et papirtap på enorme 40 milliarder dollar.

Mange selskaper har fulgt flaggskipet Facebook ned, og tidligere så høytflyvende børsnykomlinger spås nå en hard landing.

- Mange av disse selskapene kommer til å tjene kjappe penger og så brenne ut, bare se på det som hendte for ti år siden, sa nylig Peter Schiff, toppsjef for Euro Pacific Capital til Reuters.



Kursutvikling for nye nettselskaper etter Facebooks børsnotering:

FB Chart

FB data by YCharts



Gullgruve inntil børs
Investorer som kom tidlig inn og har solgt seg ut har tjent vanvittige summer på sosiale medier, for det siste drøye året har selskaper knyttet til sosiale medier og internett fått enorme prislapper ved børsintroduksjon. I tillegg har selskaper som Twitter fått heftige verdsettelser i private handler og emisjoner, mens Instagram nylig ble kjøpt for et milliardbeløp av Facebook.

En del selskaper gikk kraftig opp første dag på børs, men så har plutselig oppgangen stoppet. Med unntak av Linkedin har investorene som kjøpte aksjer like etter børsnoteringen nå fått en kraftig smell. Bare siden Facebook gikk på børs i mai har Zynga, som lager sosiale spill, falt 57 prosent, mens nettkupongselskapet Groupon har falt 35 prosent. Linkedin er opp 4,5 prosent.

Den kinesiske Facebook-kopien RenRen har også blødd siden mai, og er ned 21 prosent.

Tap for mange
- Er dette uken da Silicon Valleys sosiale mediaboble brister? spør lokalavisen for it-dalen, Mercurynews.com i en tittel.

Når man ser på utviklingen til de nye børsnoterte it-selskapene, kan det se ut som den boblen egentlig brast for en stund siden.

Ser man på tapene aksjonærene har fått siden første handelsdag på børs er det nemlig enorme verdier som er blåst bort på de siste tre til 14 månedene. Facebook er størst og har falt raskt, men fem andre selskaper har falt mer siden de gikk på børs. Verst ute er selskaper som Groupon og den kinesiske Facebook-kopien Renren, som ble børsnotert i USA og fikk en heftig prislapp.

Sosiale medier og nettselskaper som har gått på børs i 2011 og 2012:

*Alle summer i milliarder dollar

** Tallene tar utgangspunkt i sluttkurs første dag. Selskaper som Linkedin og Groupon gikk kraftig opp første dag, så aksjonærer som var med på emisjonen har hatt vesentlig bedre avkastning enn disse tallene viser.

Tøft for Facebook
Facebooks børsnedtur minner på mange måter om nedturen for internettselskapene i 2000. Men det er også mye som er annerledes. Den gang var det mange selskaper som både manglet brukere og omsetning, som likevel ble høyt priset. Selskapene som har flydd høyt denne gangen har gjennomgående hatt svært mange brukere, og Facebook går faktisk med overskudd. Problemet er at selskapet er priset så høyt at overskuddet må vokse kraftig for å forsvare selv dagens nivå. Når veksten viser klare tegn til å stoppe opp, gir dette bekymringer - som koster investorene dyrt.

Les om hvordan gamle internettkonger har falt fra tronen: Verdier for 100 mrd. dollar kan forsvinne "over natten"

Les også: Apple vurderer storinvestering i Twitter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.