I 2014 startet Bendik Gill Bakken og Aleksander og Joakim Blomskøld selskapet Fiken. De tre irriterte seg over hvor vanskelig regnskapsprogrammene var, og ville gjøre regnskap «superenkelt» for små bedrifter og enkeltmannsforetak.

Siden har selskapet vokst kraftig. I 2019 omsatte selskapet for over 80 millioner kroner, etter en vekst på mer enn 40 prosent fra året før. Resultat før skatt endte på 35 millioner kroner fra 21 millioner kroner året før.

– Det er så enkelt og så vanskelig – vi lager et enkelt produkt som tilsynelatende er nytt. Vi har alltid jobbet ut ifra at det skal være et godt håndverk. Det er på en måte den gamle floskelen om at det som gjør oss unike er at vi brenner for dette, sier Bakken, som også er daglig leder.

De tre eierne har også nytt godt av suksessen med et samlet utbytte på nesten 50 millioner kroner de seneste årene.

Men ikke alle er like begeistret for de enkle løsningene fra Fiken.

– Problemet oppstår når kompleksiteten i regnskap-, skatte- og avgiftsregler underkommuniseres på den måten Fiken gjør, sier administrerende direktør Christine Lundberg Larsen i Regnskap Norge.

Reagerer på markedsføring

Bransjeorganisasjonen Regnskap Norge har lenge vært kritiske til hvordan Fiken markedsfører seg selv. De kaller markedsføringen for «aggressiv» – og særlig at de i promovideoer har reklamert med at folk ikke trenger en regnskapsfører.

Larsen forteller at de har fått flere tilbakemeldinger fra medlemmer som har måttet rydde opp, og rette regnskaper og skattemeldinger som den næringsdrivende har gjort selv i Fiken.

– Regnskapsførere gjør så mye mer enn å slå inn bilag. Det vi har reagert på hos Fiken er villedende markedsføring – de sier at de alle kan gjøre det selv. Det stemmer ikke og er grunnen til at vi har en autorisasjonsordning for regnskapsførere, sier Larsen.

– Trussel mot gamlemåten

– En del ser oss som en trussel mot «den gamle måten» å jobbe på, mens andre ser mulighetene for å tenke nytt med et system som Fiken. Vi tror absolutt regnskapsfører har en plass og misjon, men denne er i sterk endring og krever nytenkning fra alle parter, sier Bakken i Fiken.

Larsen i Regnskap Norge forteller at bransjen er glad for nye teknologiske løsninger og konkurrenter som tenker nytt, og avviser at kritikken skyldes at medlemmene er redd for å miste kunder.

– Noe av verdien med å bruke en regnskapsfører er at vi har omfattende kontrollsystemer for å unngå feil. Det kan koste deg dyrt å ikke bruke regnskapsfører, sier hun.

– Vi mener oppriktig at regnskap er noe de aller fleste små bedrifter fint klarer selv – med skikkelige verktøy (selv om det selvfølgelig finnes unntak). Derfor er vi rett og slett grunnleggende uenig i beskrivelsen fra Regnskap Norge, sier Bakken, som viser til at det er anbefaling fra eksisterende kunder som er den viktigste kilden til deres vekst.

– Slik hadde det ikke vært om vi var «aggressive» og «underkommuniserte», sier han, og poengterer at Regnskap Norge er en interesseorganisasjon som «jobber for at regnskapsføreren blir sett på som hele Norges økonomisjef i bedriftenes økonomiske hverdag».

På hjemmesiden til Fiken står det «Regnskap er enklere enn du tror. Med Fiken klarer du det selv!» og «I Fiken finner du ikke kredit og debet, men kjøp og salg. Det er nemlig dét det er for de fleste av oss.»

Har omtrent 40.000 kunder

Ifølge tall fra SSB var det 590.810 virksomheter i Norge i 2019. Av disse er det flest enkeltmannsforetak og små bedrifter med mellom en og fire ansatte. Fiken har rundt 40.000 kunder og tror de runder 100.000 i løpet av de neste par årene. I snitt får de 1400 nye kunder i måneden.

– Finnes det en grense for hvor mye dere kan vokse?

– Det er jo et tak – Norge er ikke verdens største land. Men vårt motto er vi lager ikke gode produkter for å tjene penger, vi tjener penger fordi vi lager gode produkter, sier Bakken.

Bakken utelukker ikke å se til utlandet, men foreløpig er planene å erobre det norske markedet. Dessuten har alle land sine egne lover og regler når det gjelder regnskapsføring og revisjon – det kan by på en utfordring, mener Bakken.

– Systemet vårt er ikke globalt «by default», legger han til.

– Hvis du ser på selskapsdemografien i Norge, så er de fleste små. Fiken er laget for selskaper som dekker en stor andel av eksisterende organisasjonsnumre.

Ingen koronabrems

Mens selskaper frykter konkurser og nedbemanning, tilbyr Fiken et produkt for et gjøremål en pandemi ikke tar knekken på.

– Vi hadde kanskje vokst fortere hvis det ikke hadde vært for denne situasjonen, sier Bakken som oppgir at det største hinderet med korona har vært hjemmekontor. De har også hatt kunder som har gått konkurs, men ingen kan velge bort regnskapet, poengterer han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.