Tirsdag kveld norsk tid legger Apple fram sine regnskapstall for siste kvartal, som blant annet inneholder det kritiske julesalget og er det første kvartalet etter lansering av nye Iphone-modeller. Svikter salget i årets tre siste måneder vil det få følger også i de neste kvartalene som normalt har vesentlig lavere salgstall.

Allerede for fire uker siden varslet Apple aksjemarkedet om at de ikke ville nå sine økonomiske mål for kvartalet, hovedsaklig på grunn av lavere Iphone-salg enn ventet, spesielt i såkalte Stor-Kina, det vil si Kina, Taiwan og Hong Kong. Siden forrige kvartalsrapport har Apples markedsverdi sunket med 400 milliarder dollar.

Investorer og analytikere har vært i tvil om hvor alvorlig situasjonen er for Iphone-produsenten. Fra toppen i oktober da aksjekursen lå på 233,5 dollar, falt den til 142 dollar da resultatvarselet kom i starten av januar.

Så langt tirsdag kveld er markedet avventende. Aksjen er opp 0,35 prosent og handles til rundt 156 dollar. Det er ventet at selskapet vil komme med resultatene for fjerde kvartal etter børsslutt tirsdag.

Iphone har alltid ligget i toppen av prislistene. Det er også Apples hensikt å være et premium-merke som skal koste litt mer og høy lønnsomhet har alltid vært viktig for selskapet. For eksempel hadde Iphone X og Samsung Galaxy S9 omtrent samme produksjonskostnad, men prisforskjellen på telefonene var 279 dollar ved lansering. Iphone har de siste årene stått for over 60 prosent av Apples inntekter.

Økte kostnader

Ifølge grafikken over ser det ut til at Apple skulle sitte igjen med en god slump penger for hver Iphone de selger. Men produksjonskostnaden er bare en del av kostnadene knyttet til salget av Iphone. Ifølge Bernstein Research har Apples bruttomargin på Iphone sunket fra 57,7 prosent i 2009 til 39 prosent i 2018. Apple venter selv en bruttomargin for hele selskapet på 38 prosent i siste kvartal.

Markedsføring og distribusjon er to andre vesentlige kostnader å ta hensyn til. De første årene Iphone var i salg pleide Apple å gjøre et poeng ut av at de oppnådde så store markedsandeler uten å bruke en krone på reklame og annonser.

I tillegg har Apple også måttet investere mer i bærekraft og bedre rettigheter for arbeiderne som jobber ved fabrikkene. Økt konkurranse og valutasvingninger spiller også en rolle.

Ligger på lager

Apple har hatt en forventning om å selge et visst antall Iphone i Kina og har dermed allerede brukt store summer på produksjon og distribusjon. Strategy Analytics tror antallet solgte enheter kan bli inntil 22 prosent lavere enn ventet for Apple i Kina. Det alene betyr en vesentlig smell for lønnsomheten til Apple. Og som resultatvarsel for fire uker siden viste, kan en smell for Apple få ringvirkninger for hele teknologisektoren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Derfor kjøper ikke kinesere Iphone
Apple har tapt mye av markedsverdien sin på børsen i det siste.
01:44
Publisert: