Facebook og Finn-eier Schibsted konkurrerer i 15 land på tre kontinenter om å være markedsleder på brukt kjøp og salg på nett.

Nå utvikler konkurransen seg også markedsmessig. Allerede har Facebook innført boligannonser på sin amerikanske Marketplace-plattform, inngått avtaler med flere bilforhandlere, og annonserte for kort tid siden jobbsentralen Facebook Jobs.

Bil, jobb og bolig er de tre såkalte vertikalene, altså markedene, Finn og Schibsted henter 62 prosent av inntektene fra. Facebook ypper seg på Finns territorium.

Samtidig meldte svenske Digital i går at netthandel- og teknologigiganten Amazon rekrutterer for å lansere i Sverige, Danmark og Finland til høsten.

Finn frykter ikke et Amazon as i den norske markedsplassjungelen.

1 Hvor nervøse er dere for at Jeff Bezos & Co. finner veien også til Norge?

– Vi er vant til konkurranse fra både lokale og globale spillere. At det kommer enda synligere konkurrenter på banen bidrar i all hovedsak til å utvide markedet totalt sett, noe Finn som markedsleder nyter godt av. Vi står sterkt i det norske markedet, og vi fortsetter å vokse, både i trafikk, annonseinngang og inntjening.

2 Nylig lanserte dere Finn shopping, som sikter seg inn mot møbelmarkedet. Er det et nytt ben å stå på?

– Kjedene i møbelbransjen omsetter for flere milliarder kroner hvert år. Likevel er under halvparten operative med egen nettbutikk. Her ser vi en unik mulighet til å tilby møbel- og interiørkunder en smart, enkel og effektiv løsning. Målet er også å fornye Finn, og samle markedet slik at brukerne finner alt på ett sted, både brukt og nytt. Med Finn shopping omfavner vi nye produkter som kan handles umiddelbart og leveres direkte på døren.

3 I fjor høst var dere en av aktørene bak konseptet megtildeg.no. Formålet er å gjøre transporten av varer mellom avsender og mottager – eller selger og kjøper, om du vil – enklere. Hvor viktig brikke blir hjemleveringen mot de internasjonale gigantene?

– Ved å koble på megtildeg tilbyr vi et fraktalternativ for småpakker, som gjør det enda enklere å kjøpe brukt. Med den løsningen blir det også enklere for selgerne å tilby frakt, uten å måtte forlate eget hjem. Med andre ord adresserer vi noen av barrierene ved brukthandel, og gir nordmenn en bedre og enklere handleopplevelse. Det samme gjelder for Finn shopping, hvor vi tilbyr gratis frakt og retur, som skal senke terskelen for kjøp av møbler på nett.

4 Facebook gjør samtidig stadig nye innhugg i markedene dere har gode inntekter fra. Hvordan ser Finn på trusselbildet dersom Facebook tar alt til Norge?

– Vi tar Facebook og andre konkurrenter seriøst. Lanseringen innenfor flere markeder er helt forventet, og kommer ikke som noen overraskelse for oss. Facebook er en populær sosial plattform, med global skalerbarhet som hovedfokus. Deres fokus er ikke å skape den aller beste markedsplassen for norske forbrukere og selskap. Noe av Finn sin styrke er nettopp at vi er et lokalt selskap som kjenner godt til behovene til den norske forbrukerne og selskapene, og kan tilpasse oss disse.

5 Hvordan skal Finn fortsette å være markedsledende dersom både Facebook og Amazon angriper vertikalene deres?

– Finn er hele Norges markedsplass, de fleste nordmenn har et forhold til oss og vi til dem. Vi vet hva folk søker etter, hva som selges og hvilke priser som gjelder. Den kompetansen er viktig i kampen mot globale aktører.(Vilkår)