– Vi venter at denne utviklingen fortsetter. Kundene går fra betjente løsninger til automater og digitalt kjøp av billetter, sier Kristin Kjøge Jansson, leder for salgskanaler i NSB Persontog.

– Kundevennlig

– Vi ser på dette som en kundevennlig måte å skaffe seg billetter på. Du kan kjøpe når du vil og hvor du vil, på vei til toget, på togstasjonen eller dagen før. Det er en veldig fleksibel og enkel ordning.

Jansson viser til at kundene setter pris på tilbudet. NSB har ikke innført noen insentiver for å selge billetter på denne måten, men likevel strømmer kundene til.

– Tilgjengeligheten og enkeltheten er mer enn gode nok insentiver i seg selv, sier Jansson.

På App Store er NSBs app blant de mest populære norske appene. Rundt 500.000 personer har lastet den ned.

– Utviklingen har gått utrolig fort. Rundt 75 prosent av det norske folk har nå en smarttelefon. Det betyr at de går rundt med en billettautomat i lomma, sier Jansson.

Dobling

I september i fjor solgte NSB billetter for 13 millioner kroner via sin mobilapp. Et halvt år etter, i februar i år, var salget kommet opp i 25 millioner kroner. NSB-appen ble lansert i januar 2012.

Det siste halvåret har andre salgsformer stagnert eller gått tilbake. Også salg over internett, det vil si fra PC hjemme eller på jobb, har gått litt tilbake, fra 27 til 26 prosent av totalomsetningen. Men takket være mobilappen har det digitale salget økt til nærmere 40 prosent av totalen.

Litt over en tredel av kundene kjøper sin billett på automater, mens salget på stasjonene og i togene går ned.

Mindre manuelt

– Vi tror vi kommer til å øke fra 70 til 75 prosent selvbetjening via automater, mobil og internett i løpet av året, sier Jansson.

– Vi regner med at internettsalget vil stabilisere seg på 25 – 27 prosent, mens automatsalget, som nå er 36 prosent av totalen, vil gå ned i løpet av de nærmeste fem årene. Men vi kommer ikke til å gjøre noe aktivt for å redusere automatsalget. Mobilen vil bare fortsette å øke som salgskanal.

– Det er færre som velger å kjøpe billetter manuelt, og antall betjente salg blir derfor redusert over tid. Vi vil fortsatt ha betjente løsninger, men de får mer og mer karakter av å hjelpe kundene til å hjelpe seg selv. Kundene går gjerne fra betjent salg via automat og deretter til mobil. Og vi har inntrykk av at alle kundegrupper er med over til mobil. Både yngre og eldre har tatt mobilappen i bruk, sier Jansson. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.