På den store teknologimessen CES i Las Vegas denne uken er såkalte digitale assistenter for andre år på rad en av de største trendene. Assistenter som Amazon Alexa og Google Assistant er virtuelle assistenter basert på kunstig intelligens (AI), som du kan snakke med og få svar av. De lærer seg stadig nye triks og over tid skal det virke som de kjenner deg.

Disse assistentene fungerer imidlertid dårlig i Norge foreløpig. Siri snakker godt norsk, men er en enklereTilke Judd leder Googles utvikling av Google Assistant i Europa, og under en AI-konferanse i Zürich i høst snakket hun om disse problemene. Google har foreløpig ikke gitt noen tidsramme for når deres digitale assistent vil være fullt opplært i norsk.

1 Norge er et høyteknologisk land med mange fremoverlente forbrukere. Hvorfor må vi vente på digitale assistenter?

– Det handler mye om språk, spesielt naturlig språk. Teknologien for å forstå hva noen sier, inkludert kontekst, er ganske moden. På engelsk har vi nå en feilrate på under åtte prosent. Men i land hvor naturlig språk er lite ensartet, for eksempel på grunn av dialekter, er det langt mer krevende å lære opp en kunstig intelligens til å forstå alle på en god nok måte til at assistenten er til nytte.

2 Hva skal til for at Google Assistant lærer et nytt språk?

– Systemet er basert på maskinlæring som krever opplæringsmateriale å lære av. Jo mer muntlig og skriftlig materiale som er tilgjengelig, jo raskere og mer presis blir læringen. Hvilke språk som støttes, handler ikke direkte om hvor stort eller viktig et marked er, men tilgangen på læringsmateriell og hvor komplekst et språk er.

3 Er det andre tilpasninger som kreves?

– Faktorer som geografisk plassering og lokale forhold spiller også inn. Når Google Assistant får et muntlig spørsmål av en bruker, formuleres det ofte som et søk i bakgrunnen. Søkeresultatet formuleres deretter som et muntlig svar, gjerne sammensatt av nøkkelinformasjon fra flere kilder. Her må systemet finjusteres slik at svaret blir minst like bra som om man skulle gjort søket selv.

4 Men hvorfor skal vi snakke med elektronikken vår?

– Å snakke med teknologien vår og forbrukerelektronikk er veldig demokratiserende i mitt syn. Kan du snakke, kan du bruke teknologien. Det fjerner mange hindre for brukere som ellers ikke er komfortable med teknologi eller av ulike årsaker ikke kan betjene teknologiske hjelpemidler, for eksempel nedsatt funksjonsevne på ulike områder.

5 Hva er forskjellen på en digital assistent og en søkemotor?

– En digital assistent knyttet til deg som bruker husker hva du har spurt om tidligere, den har tilgang til kalenderen, eposten og meldingene dine, og den kan løse flere oppgaver på én gang ved å sammenstille ulike informasjonskilder. I tillegg vet den hvem du snakker om når du sier «kjæresten min», «datteren min», «jobben» eller «hjemme».(Vilkår)