Forskere ved Northeastern University og Imperial College London har nylig gjennomført en større studie av personvern i smarte tv-er.

Forskerne har studert 81 tv-er og eksterne tv-bokser og funnene viser at de største tv-produsentene i verden, og produsenter av mediebokser som Roku, deler persondata som posisjon, hvilke apper du bruker og hva du ser på med ulike annonsenettverk, skriver Financial Times.

Enkelte tjenester, som Netflix, vil motta informasjon om tv-vanene dine selv om du ikke er logget på Netflix på tv-en eller ikke har en Netflix-konto.

Blant tv-produsentene som er inkludert i funnene er Samsung og LG, de største tv-merkene i Norge og store deler av verden. Ifølge Statista.com har tre av fire norske hjem en smart-tv.

Smart elektronikk, som høyttalere, tv-er og hvitevarer vokser raskt og inntar stadig flere hjem. Men de har hittil ikke blitt studert med tanke på personvern i samme grad som pc-programmer og apper til telefoner blir.

– Amazon mottar informasjon fra nesten halvparten av apparatene vi har undersøkt. Ut fra informasjonen de mottar kan de lære mye om hvordan du bruker elektronikken hjemme, inkludert utstyr fra andre produsenter, noe som igjen gir dem verdifull innsikt om konkurrentene, sier David Choffnes ved Northeastern University og en av forfatterne av studien.

Mye av informasjonen som sendes blir kryptert så forskerne har ikke full innsikt i alle detaljer for alle involverte parter. Men de har kartlagt at også seervaner sendes til enkelte av mottagerne.

Forskerne fant også andre typer smart elektronikk, som smarte høyttalere, som sendte lignende informasjon til selskaper som Spotify og Microsoft.

– Folk bruker mer og mer tid på smarte enheter og de er plassert på kritiske steder i hjemmene. Derfor må vi holde dem ansvarlig. Situasjonen er forferdelig, sier Max Van Kleek, it-forsker ved University of Oxford, til Financial Times.

Avviser spionasje

Financial Times har bedt selskapene som mottar informasjon om tilsvar.

Netflix sier de ikke mottar informasjon om hvordan brukerne bruker andre apper på tv-en, bare om hvor på skjermen Netflix-ikonet ligger og om det blir klikket på.

Facebook sier det er helt vanlig at slik informasjon sendes og at informasjonen de mottar er begrenset til det de trenger for å logge inn brukere og generere liker-knapper på tv-en om brukeren er innlogget.

Google sier at tv-er og tv-bokser kan bruke Googles annonsetjenester for å vise tilpassede annonser, slik som gjøres i nettlesere og apper for øvrig. Posisjon, tv-modell og informasjon om hva man ser på er med på å velge ut annonsene som vises. Brukerne kan selv filtrere disse innstillingene, sier Google. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.