Historien har vist at internett kan være et nådeløst sted for falmede storheter. Men premien for vinnerne kan være verdensdominans.

- Alle sammen prøver å bygge opp økosystemer med seg selv i sentrum, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet.

Kampen om å bli senteret på internett, som alle andre går i bane rundt, er knallhard, og svært mange gamle storheter har falt fra de siste ti årene.

Les om hvor ille det har gått, gang på gang: <b>Verdier for 100 mrd. dollar kan forvinne "over natten"</b>

Men hvem vil fremdeles skinne om fem til ti år? Å spå er umulig – men vi har bedt tre eksperter argumentere for hvem de tror vil stå igjen.

En lukket hage og et åpent søk
- De selskapene som vil være her om ti-femten år er de som viser evne til innovasjon, sier Gisle Hannemyr, en av de virkelige veteranene i norsk nettbransje.

Han trekker frem to favoritter, Google og Apple.

- Apple har satt innovasjon i høysetet, og det tror jeg de vil fortsette med etter Steve Jobs, sier han, med henvisning til at Apple-sjefen nylig trakk seg tilbake på grunn av sykdom.

Apple har gått som et hurtigtog siden de lanserte Ipod rett etter årtusenskiftet, og har invitert brukerne inn i sin trygge, pene app-hage på det ellers så rufsete internettet.

- De har ekstrem nese for konsumprodukter. De er vanvittig gode på kombinasjonen av maskinvare og programvare, men ikke ren programvare. Selv ikke Itunes er så imponerende, sier Rune Røsten, som jobber med nyinvesteringer i Schibsted, og er en av de mest erfarne innen nettjenester i Norge.

Kanskje trenger ikke Apple lage tjenestene selv? De har laget rammeverket og titusenvis av produsenter lager Apps som selges innenfor Apples del av internett.

Dessuten er de best til å ta betalt på nett, for seg og sine partnere.

- De sitter med en enorm liste av kredittkortinfo, sier Tennøe.

To tapere...
Men hvem blir taperne? Av våre tre eksperter er det ingen som trekker frem Microsoft – på tross av deres iherdige forsøk.

– De har aldri klart å innovere på nett, sier Røsten, og får støtte av Hannemyr.

Røsten trekker også frem Twitter, en tjeneste som er blitt verdsatt til nærmere til milliarder dollar, på tross av svært lave inntekter. Røsten er lite imponert over måten tjenesten er laget.

- Twitter- er vel en av de mest overhypede tjenestene etter min mening. Det er ikke så ofte man trener en slik type tjeneste, den er mye mindre lojalitetsbyggende enn Facebook og jeg klarer ikke å se at de skal forsvare prisingen, sier Røsten, som mener det lett kan dukke opp konkurrenter, eller at Facebook kan fylle deres funksjon.

... og en mulig superstjerne
Facebook har nylig laget funksjonalitet som kan utfordre Twitter, men står de selv på fast grunn?

-De har en kjempeposisjon nå, men er de mest sårbare fordi de til de grader er avhengige av brukerne – som tidligere har vist seg å flytte på seg, sier Hannemyr, med henvisning til andre sosiale nettverk som har kommet voldsomt, og gått enda raskere.

Røsten ser også muligheten for at Facebook kan bli overkjørt av et selskap med ny funksjonalitet, men klarer ikke nå å sette fingeren på hva det skal være. Google+ har han lite tro på.

-Mest sannsynlig tror jeg Facebook er en av vinnerne – de har blitt startstedet på nettet, sier han.

Et nett på internett
Tennøe legger vekt på hvordan Facebook har gått fra å være et sted for sosialt prat til en infrastruktur for nettet, som derfor kan bli tøffere å utfordre.

-De har en sterk nettverkseffekt, så å si alle din venner og bekjente er der. De er nettets største bildedelingstjeneste og de er nettets infrastruktur for ID, sier han.

Ifølge Wikipedia hadde Facebook i fjor 100 millioner brukere i måneden som brukte Facebook-funksjonalitet via nettsider som bruker deres innlogging eller andre funksjoner. De hadde samtidig 550.000 aktive applikasjoner og over 250.000 nettsider som var integrert mot deres plattform.

Facebook er med andre ord blitt mye mer enn bare én nettside. De er overalt.

-Deres ambisjon er å gå fra å være destinasjon til plattform for internettbruk, mener Tennøe.

Sparker der det gjør vondt
Tennøe påpeker at Facebook også vil utfordre Google, og samarbeider med Microsofts Bing for å oppnå dette. Målet er å lage et søk som tar hensyn til dine venners preferanser og skape et sosialt søk.

- I dag er det ingen som kan utfordre Google på søk, hverken på teknologi eller forretningsmodell. Det måtte være hvis Facebook kom opp med et minst like gode søkeresultater og støttet dette med deres distribusjonskraft, sier Røsten.

Google kan bli utfordret på hjemmebane, og har selv kastet hansken flere ganger. Det raskt voksende mobilsystemet Android utfordrer Apple, Google+ går etter Facebook og diverse nettbaserte kontorprogrammer blir av mange sett som ren sabotasje mot Microsofts enorme inntekter fra Office-pakken.

Men er vinneren i det hele tatt blant disse gigantene? Dagens giganter vokste seg store på rekordtid, og det kan skje igjen.

-Det finnes også en underskog av små innovative selskaper som ingen av oss har hørt om. Der kan du gjøre det store kuppet – fordi de er innovative, sier Hannemyr, men advarer om at dette er investeringer som fort kan ende i null.

Les også: Facebook gir deg vern mot pinlige bilder

<b>Verdier for 100 mrd. dollar kan forvinne "over natten"</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.