Lanseringen av en ny Iphone er rett rundt hjørnet og interessen fra forbrukerne er som vanlig stor. Ved tidligere lanseringer har mange vært villige til å stå mange timer i kø for å være blant de første som sikrer seg nyheten. At man er villig til å strekke seg er sikkert greit, men mye tyder på at noen strekker seg lenger enn loven tillater.
– Historikken viser at hver gang Apple lanserer en ny iPhone, så går antall skademeldinger drastisk i været. Dessverre er vi redd det vil komme et nytt rush med henvendelser nå så snart iPhone 5 er ute i butikkene fordi folk ønsker seg den siste modellen, sier leder for skadeoppgjør Harald Lindeman i Storebrand i en epost.
Storebrand er ikke alene om å oppleve dette - og de frykter at det nå vil komme en ny bølge "stjålne" smarttelefoner. Smarttelefoner er vanlige mål for lommetyver, men det er ingen grunn til at tyvene skulle bli ekstra aktive akkurat rundt store lanseringer. Dermed er det sannsynlig at en del kunder melder telefonen sin stjålet, nettopp for å få penger til å kjøpe den nye Iphonen.
Avslører seg selv
Utfordringen i slike tider er å skille de ærlige kundene fra de uærlige, skriver Storebrand. På grunn av økningen i skademeldinger har de sett seg nødt til å be kundene om mer dokumentasjon enn tidligere.
– Vi ber nå kunden sende inn trafikkdata slik at vi kan se på samtalehistorikken. Vi har avslått mange forsikringssaker med bakgrunn i trafikkdata. Ser vi at telefonen fortsatt er i bruk til de samme numrene som før, er det grunn til å fatte mistanke, sier Lindeman.
Han forteller også at en del kunder ikke lar høre fra seg igjen etter at de er bedt om å sende inn trafikkdata.
Dikter opp historier
Storebrand forteller dessuten at det ikke bare er Iphone-lanseringer som frembringer det som ser ut som tvilsomme tyveribølger. Også etter medieoppslag om lommetyverier ser de en økning i tyverianmeldelser, der mange av historiene likner veldig på det som har kommet frem i media.
Hvis du har reiseforsikring vil denne typisk deke tyveri når du er på farten, men ikke telefoner som er glemt, mistet eller skadet. Storebrand mener mange dikter opp tyverihistorier.
– Likevel er det viktig å understreke at er det noen som helst tvil om hva som har skjedd, så får kunden dekket tapet, sier Lindemann i Storebrand
Les også: Mener Iphone kan løfte hele USAs økonomi
Slutter å selge Windows-versjoner i 2015 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.