20. mai 2008 lanserte spillutvikleren Funcom det storstilte og mye omtalte nettspillet «Age of Conan». Spillet ble godt mottatt og hadde på det meste rundt 700.000 betalende abonnenter. Aksjekursen steg til 54 kroner. Ved utgangen av året var det rundt 150.000 spillere igjen, og aksjekursen var redusert med 95,4 prosent.

Om tre måneder, i løpet av april, skal Funcom igjen lansere et mye omtalt spill som mange har høye forventninger til – «The Secret World». Men denne gangen er fallhøyden lavere.

– Vi har gjort en rekke endringer, og tatt mye lærdom av «Conan»-lanseringen. Både spillet, distribusjonen og det tekniske som ligger bak blir endret, sier administrerende direktør Trond Arne Aas i Funcom.

Nye avtaler
– Da vi lanserte «Age of Conan», var markedet for båndbredde og serverkapasitet et selgers marked. Vi ble tvunget inn i langsiktige avtaler som kostet oss dyrt. Nå er disse avtalene mye mer fleksible og rimeligere priset, sier Aas.

Dette betyr at dersom spillermassen i «The Secret World» skulle vokse eller falle raskt, kan Funcom kjapt omstille kapasiteten og dermed har kostnader som står i stil med spillermassen.

– Vi må være ærlige og si at spillerne ikke fant «Age of Conan» underholdende så lenge som vi skulle ønske. Dette har vi tatt mye lærdom av i designen av «The Secret World», sier Aas.

Bland din egen figur
Derfor er det lagt inn en god del nye elementer i selve spillet. Blant annet er utviklingen av en karakters ferdigheter flyttet fra et lineært system med nivåer til et mer åpent system hvor man kan mikse ferdigheter.

«The Secret World» er et av få nettbaserte rollespill som foregår i vår tid og i den geografiske verden vi kjenner. Premisset er en verden hvor myter og konspirasjonsteorier er sanne. Tempelridderordenen, Illuminati og japanske triader slåss i kulissene om verdensherredømme. Spillerne velger side og kaster seg ut i kampen.

– Vi har valgt å legge inn elementer fra virkeligheten for å øke spillerens opplevelse av å være involvert. I enkelte oppdrag må man gå på nettet for å finne fakta som trengs for å finne oppdragets plassering, eksempelvis, sier Aas.

Funcom har lagt inn en nettleser i spillet, så spillerne trenger ikke gå ut av spillet for å søke på Google eller slå opp i Wikipedia.

– Det blir vanligere og vanligere i denne typen spill å lage grensenitt eller apps til telefoner og nettbrett som man kan utnytte til spesifikke oppgaver i spillet. For eksempel å inspisere karakteren sin, handle eller prate med andre spillere. Over tid kan det bli aktuelt å gjøre denne type initiativer relatert til The Secret World. Totalt sett tror jeg disse tingene vil gjøre at flere spillere finner spillet underholdende en lengre periode enn «Conan», sier Aas.

Her kan du se en reklamefilm for The Secret World:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.