Google har allerede to sosiale nettverk, men nå er søkegiganten i ferd med å utvikle en bredere sosial nettverkstjeneste som skal konkurrere med Facebook. Det skriver den amerikanske storavisen The Wall Street Journal,og referer til kilder som har kjenskap til saken.

Et av tegnene på at Google kan tenke seg å trappe opp kampen mot Facebook, er at selskapet er i dialog med en rekke utviklere av online-spill som alt leverer spill til Facebook.

Spillutviklerne Google har innledet samtaler med skal inkludere Playdom, som Disney er i ferd med å kjøpe, Electronic Arts' Playfish og Zynga Game Network - som Google selv har kjøpt seg inn i.

Googlesjef Eric Schmidt innrømmer at selskapet er i kontakt med Zynga:

- Du kan forventet et partnerskap med Zynga, sa han da han ble konfrontert med ryktene.

Skal skaffe inntekter
Googles ønske om å tilby online-spill i større skala skyldes rett og slett at betalingsmodellen som brukes gir penger i kassen. I tillegg til at spillere gir annonsekroner for nettstedet som tilbyr det, kan spillerne også bruke penger for å kjøpe seg virituelle varer som en del av spillet. Disse pengene får for ekspempel Facebook 30 prosent av.

Google nekter ikke for at selskapet er i samtaler med spillprodusentene, men selskapet avviser at de er i ferd med å bygge noen Facebook-kopi.

- Verden trenger ingen kopi av den samme tingen, sa Schmidt.

Det er uklart når Google vil lansere sin nye spill-opplevelse og planleggingen er ikke kommet i mål ennå, men i følge kildene skal det være avgjort at spillsatsingen skal lanseres som en del av en større sosialt nettverk-satsing.

Facebook tar over
Etterhvert som Facebook er blitt mer populært viser det seg at flere og flere baserer seg på anbefalinger fra venner på Facebook for å finne det de er på jakt etter. Dette gir Google ekstra incentiver til å øke sin tilstedeværelse på andre plattformer enn den tradisjonelle søketjenesten.

For utviklerne av spill på sosial nettverksplattformer vil en Google-produsert Facebook-rival gjøre dem mindre avhengig av Facebook, hvor de i dag kommer i kontakt med de fleste spillerne og får inntektene sine fra.

Bransje i endring
Den siste tiden har online-spill virkelig tatt av, noe Zyngas Farmville er et godt eksempel på. Spillet har mer enn 60 millioner brukere hver måned. Bransjen er i endring og store underholdningsmaskiner er i ferd med å sikre seg en del av kaken. Tirsdag denne uken kjøpte Walt Disney Playdom for knappe 3,5 milliarder kroner med mulighet for å betale ytterligere 1,2 milliarder om avtalemål innfris.

I land som Kina og Japan genererer sosial spill allerede tosifrede milliardbeløp. I USA omsatte bransjen for drøye fire milliarder kroner sist år, i følge tall fra ThinkEquity. Analyseselskapet venter at omsetningen vil tredoble seg innen 2012.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.