– Dette er en kontrakt vi tror vi vil høste frukter av i mange år fremover, sier administrerende direktør Jonas Rinde i teknologiselskapet Huddly til DN.
I oktober i fjor solgte Tandberg-utbryteren webkameraet Huddly Go til Googles videokonferanseløsning G Suite. Salget førte til at selskapet etter en emisjon i oktober ble verdsatt til snaut 580 millioner kroner.
Nå varsler selskapet et nytt salg til et stort, amerikansk teknologiselskap: Crestron. Selskapet skal bruke Huddlys kamera i sin møteromsløsning Mercury.
Crestron er en verdensledende aktør av møteromsløsninger og styringssystemer, med over 90 kontorer verden over.
Kan åpne markedet til Microsoft
Crestron kjøper Huddly Go direkte fra Huddly, men vil i likhet med Google-avtalen selv stå for distribusjonen globalt.
På kundelisten til Crestron står blant annet Microsoft og deres skyløsning Office 365, som har over 120 millioner betalende brukere verden over.
Rinde i Huddly sier han ikke kan kommentere avtalens størrelse overfor DN, men beskriver avtalen som en signifikant milepæl for det lille teknologiselskapet med base på Skøyen i Oslo.
– Denne avtalen har et enda større potensial enn Google, da Mercury åpner hele markedet inn mot Microsofts kunder for Huddly Go-kameraet, sier Rinde.
Selskapet annonserte nyheten om Crestron-avtalen under teknologikonferansen Infocomm i Las Vegas onsdag klokken 18 norsk tid.
– Crestron er et selskap som kan velge sine samarbeidspartnere. At de velger Huddly er et nytt kvalitetsstempel og bevis på at vi gjør de riktige tingene både i markedet og i vår utviklingsavdeling, sier Rinde.
Teknologi- og utviklingsdirektør Nic Milani i Crestron sier i en pressemelding at Huddlys kameraløsning hever møteromsteknologien deres til et nytt nivå.
– Ved å pare bransjens beste USB-kamera med bransjens beste kommunikasjonsplattform, fortsetter vi å heve listen for møteromsløsninger, sier Milani.
Solgt 18.000 kameraer
Siden avtalen med Google i oktober har Huddly sendt ut snaut 18.000 Huddly Go-kameraer. Over 95 prosent av disse har gått ut i det amerikanske markedet, forteller Rinde til DN.
Huddly gikk 44 millioner kroner i underskudd i fjor. Inntektene var på 16 millioner kroner.
Selskapet hentet inn over 160 millioner kroner i friske penger fra investorer i løpet av 2017, og ble nylig tatt opp til notering på den såkalte gråmarkedslisten, OTC.
Huddly har en målsetning om å selge 25.000 kameraer i år, som vil gi et bruttoresultat (ebitda) på negative 12 millioner kroner. I 2019 skal dette økes til 100.000 solgte kameraer og et positivt bruttoresultat på én million dollar, ifølge selskapets investorpresentasjoner.
Huddly viste under Infocomm frem andre generasjon Huddly Go, opplyser selskapet.(Vilkår)