Å søke etter noe på internett er blitt hetende «å google». I utgangspunktet en stor seier for verdens ledende søkemotor, Google. Men også et tveegget sverd.

Når merkevarer går inn i dagligtalen, risikerer man at selskapet som fant opp produktet, mister eneretten til å bruke navnet. 

– Blir et varemerke degenerert, så kan du ikke forhindre at konkurrenter bruker merkevaren du har bygd opp. Økonomisk kan det føre til store tap, har avdelingsdirektør Otto Shcarff i Patenstyret tidligere sagt til DN.

Det samme gjelder i USA, hvor Google i fem år har kjempet for å beholde eneretten til navnet sitt. Tirsdag vant teknologiselskapet til slutt frem i en ankedomstol i California, skriver Wall Street Journal

Registrerte 763 «google»-domener

Rettsstriden oppsto etter at to privatpersoner, David Elliot og Chris Gillespie, registrerte 763 av domenenavn med ordet «google» i seg. Selskapet Google, hvis eierselskap nå har byttet navn til Alphabet, protesterte og mente de to misbrukte merkevaren deres.

I 2012 saksøkte de to mennene Google med krav om at varemerket Google ble kjent ugyldig.

De to tapte i retten i Arizona, og ankedomstolen i California legger vekt på at det er forskjell på verbet «å google» og substantivet eller adjektivet «google». 

– Retten gjorde rett i å fokusere på søkemotorer på internett heller enn handlingen å søke på internett, står det i rettsavgjørelsen.

Selv om verbet er blitt et dagligdags uttrykk for å søke på internett, identifiserer substantivet Google fortsatt en bestemt tjeneste, mener retten.

Fortsetter derimot Googles dominans å vokse dit at vi refererer til søketjenester som Bing og Yahoo som googles eller googlere, kan merkevaren på nytt bli truet.

Norsk Tipping i rettsstrid om Lotto-navnet

I Norge pågår det en lignende rettsstrid. Norsk Tipping har tatt det utenlandske spillselskapet Playcherry til retten for å beskytte spillnavnet Lotto.

Norsk Tipping har bedt om en midlertidig forføyning for å stoppe Playcherrys nettsted Norgesspill.com i å benytte ordet «lotto» i sin markedsføring av nettspill. Rettsmøtet mellom partene er berammet over to dager i Hedmark tingrett i slutten av mai.

I fjor endte en rettssak mellom Orkla og Maarud i lagmannsretten med at førstnevnte nå får lov til å kalle sine chips for potetgull. Maarud hadde i utgangspunktet varemerkeregistrert potetgull, men retten kom til at ordet var blitt så dagligdags at merkevaren var degenerert.

Saken er nå anket helt til Høyesterett.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.