Google har vært i hardt vær etter at det ble kjent at reklamefilmer fra norske og internasjonale selskaper dukker opp før Youtube-videoer med ekstremt innhold.

Når disse annonsene blir sett, genererer de inntekter for brukerne som står bak videoene med ekstremt innhold. Det har ført til at store, internasjonale annonsører de siste ukene har trukket seg fra nettstedet, til søkemotorgigantens store fortvilelse.

Søkemotorgiganten varslet tidligere denne uken flere tiltak for å forhindre at annonser havner foran Youtube-videoer med ekstremt innhold.

Og sent torsdag kveld opplyste Youtube at videokanaler på siden deres nå må ha over 10.000 visninger totalt før selskapet vil plassere reklamer i videoene deres. Dette er en stor endring i selskapets tidligere retningslinjer.

Tiltaket Youtube, som er eid av Alphabet's Google, nå gjør, kommer som følge av klagestrømmen fra norske og internasjonale selskaper.

Etter at flere annonsører begynte å boikotte videonettstedet, har Google brukt ressurser på maskinlæring og kunstig intelligens for å forbedre sine tjenester. I tillegg har «et stort antall» ansatte fått i oppgave å merke videoer med upassende innhold, og umiddelbart fjerne annonsene foran disse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Trang bolig? Ole-Magnus (32) har funnet smarte løsninger.
Med rekordhøye boligpriser må flere klare seg på mindre plass. Ole-Magnus (32) har funnet smarte løsninger.
00:22
Publisert: