– Det er ikke dating for jobben, altså. Egentlig liker vi ikke å sammenligne oss for mye med Tinder, men vi har hentet inspirasjon både fra Tinder og Messenger og tjenester vi vet fungerer godt, sier daglig leder Tobias Nervik i Mojob.

Mojob er et rekrutteringsverktøy som «ikke er tilpasset for mobil, men laget for mobilen», ifølge Nervik. Og på mobilen ser det unektelig Tinder-aktig ut når en sjef kan sveipe jobbkandidater til høyre og venstre og raskt åpne en chat med dem som er aktuelle. 

Til nå har det formidlet i underkant av 3000 jobber, ifølge selskapet selv.

Skyter inn seks millioner

Forretningsmann og tv-kjendis Arne Hjeltnes, Adolfsen Gruppen og NTNU er blant investorene som har skutt penger inn i selskapet. Nå kommer det seks nye millioner inn. 

– Vi er unge outsidere uten voldsom erfaring i bransjen. Vi har ikke nødvendigvis noen formening om hvordan ting må være, men vi kommer inn med blanke ark og drar på det vi bruker i hverdagen vår. Det handler om å gjøre det på premissene til hvordan vi kommuniserer ellers i hverdagen, sier Nervik.

Flere på banen

Mojob er ikke den eneste jobbtjenesten som har latt seg inspirere av Tinder. Forrige uke ble en annen norsk jobbtjeneste lansert, Jyb.

– Vi har brukt sveipeteknologien til Tinder for at det skal være morsomt og interessant. Vi dater ikke bedrifter, men teknologien i seg selv er veldig ålreit, sier gründer Dan Mario Røian (26).

Ifølge Røian skal Jyb være et sted hvor rekrutterere kan komme i kontakt med potensielle ansatte og folk som er i fast jobb kan sjekke hva som finnes ute på markedet.

– Man skal ikke nødvendigvis gå dit for å søke jobb, men for å skape relasjoner og få kontakter, sier Røian.

Slik fungerer Jyb (saken fortsetter under animasjonen):

Startupmatcher, som kobler gründerbedrifter og jobbsøkere, er en annen ny jobbtjeneste som trekker veksler på måten vi kommuniserer på nettet.

– Vi forkastet ideen om Tinder-sveiping, men vi baserer oss også på ting som å kunne søke med bare ett tastetrykk og å kunne komme i direkte dialog med selskapet som sitter på andre siden, sier markedsansvarlig Thomas Sveum (24) i Startupmatcher.

Startupmatcher er et felles foretak satt opp av Task Technologies og Dagens Næringsliv.

I skyggen av Finn

Den første versjonen av Mojob ble lansert ifjor, men gründerne har brukt tid på å finne en nisje som passer tjenesten.

Trine Larsen i Hammer & Hanborg.
Trine Larsen i Hammer & Hanborg.
Først forsøkte Mojob å ta noe av det samme markedet som Finn småjobber, med korttidsjobber, enkeltoppgaver og akutte behov. Nå er tjenesten isteden rettet mot bedrifter som trenger å gjøre raske ansettelser av ufaglært arbeidskraft: dagligvarebutikker, kafeer og så videre. Hodejeger Trine Larsen (45) i rekrutteringsfirmaet Hammer & Hanborg tror tjenesten kan fungere for ufaglært arbeidskraft, men uttrykker samtidig noe skepsis.

– Jeg er usikker på om man får frem potensialet. Det blir mye alder og bilde, og det er ikke det man ansetter på. I enkelte land vil en ikke ha med alderen på cv-en engang, og bilder er også omdiskutert.

Les også: Hodejeger Trine Larsen synes mye rekruttering foregår på en håpløs gammeldags måte og skulle gjerne erklært den tradisjonelle cv-en død. 

Hjelper flyktninger

Arne Hjeltnes (52) sier «ideen er god».

Arne Hjeltnes.
Arne Hjeltnes. (Foto: Per Thrana)
– Det er derfor jeg er blitt med. Per nå er det bare med noen små prosenter, så jeg er ingen stor investor. Jeg er med på mye innenfor teknologi, øl og andre småting jeg håper blir noe. Det er morsomt å være med på flere små startups istedenfor å kjøpe indeksfond på Oslo Børs, sier Hjeltnes.

For Hjeltnes ligger det også en større tanke bak å engasjere seg i Mojob: å hjelpe flyktninger i jobb.

– Jeg kjenner gründeren Chris Rynning. Saken var at vi møttes på et lakseseminar. Der fortalte han om denne geniale formidlingen av småjobber. Det var i utgangspunktet tenkt for ungdom som ville ha noe å gjøre. Det var et bra tiltak, syntes jeg. Så kom vi frem til en liten ekstraidé, å gi flyktninger jobb, sier Hjeltnes.

I desember ifjor fikk de samlet flyktninger og næringsliv i Trondheim, og skal etter planen gjennomføre arrangementer over hele landet for å få flyktninger ut i jobb gjennom tjenesten.

Bakgrunn: – Flyktningene trenger ikke flere dunjakker eller sko. De trenger en jobb

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

- Disse er anbefalt av DNtv:

Fire kule ting med Jaguars suv
Jaguars første suv, F-Pace, har en rekke positive egenskaper. Her er fire av dem.
01:36 Min
Publisert:

- Høres ut som en kjempesatsing, men...
DN-kommentator Kjetil B. Alstadheim om Siv Jensens stadige tapping av mer oljepenger.
01:35 Min
Publisert: