-De er sikre og gode betalere. De betaler i forkant og gir derfor mye mindre risiko enn andre kunder. Men de har blitt avspist med vesentlig høyere priser, sier Pål Barth Nilsen, daglig leder i Talkmore til Dagensit.no.

Kundene han snakker om er de som bruker kontantkort på mobil, en gruppe som etter siste måling omfattet 1,5 millioner nordmenn.

Nå gjør Telenors datterselskap Talkmore et grep – de gjør alle sine fem abonnementer tilgjengelig for forhåndsbetaling, til samme pris.

Stor prisforskjell
Kontantkort var lenge svært populært, men de siste årene har kontantkort utgjort en synkende andel av markedet, og en kikk på prisene kan forklare mye av dette.

Oversikten på Telepriser.no viser at billigste tilbud for et standardforbruk gir en regning på 162 kroner i måneden for kontantkort, mens det billigste abonnementet bare koster 59 kroner – en faktor på tre.

Talkmore har ingen spesielt billige abonnementer for de som bruker mobilen lite, men kontantkortbrukere med litt større forbruk har nå noe å glede seg til.

For eksempel vil et litt høyere forbruk på 350 ringeminutter fordelt på 150 samtaler, 250 sms og 30 MB data i måneden koste 427 kroner med det billigste kontantkortet i dag, mens Talkmore vil tilby dette til 212 kroner.

Dyrere
Det kan være flere grunner til at folk bruker kontantkort, og en av dem er at man har betalingsanmerkninger og blir nektet abonnement.

- Det er dyrt å være fattig, og for mobil er det egentlig ikke noen logikk i at det skal være slik, sier Nilsen.

- Hvorfor har det vært dyrere med kontantkort?

- Fysisk distribusjon og salg av kort er en vesentlig del, og det har ligget på platformer som er dyrere å drive, men mindre fokus og konkurranse er det viktigste, sier Nilsen.

På Telepriser.no ligger det nå bare 15 kontantkorttilbud, mens det er 75 forskjellige tilbud for abonnementskunder. Inntrykket av manglende fokus bekreftes også delvis etter en prat med Netcoms kommunikasjonsdirektør.

- Vi fokuserer på abonnementskunder, og fokuset reflekteres nok i prisene, sier Øyvind Vederhus.

Netcom havner nederst på tabellen for kontantkort hos Telepriser.no, med Telenor som nærmeste nabo.

Må svare?
Netcoms søsterselskap Chess har derimot fokus på kontantkort.

- De er egentlig de beste kundene - du har ingen tap på dem, sier Jarle Alvær, markedssjef i Chess.

Men Chess kommer vesentlig dårligere ut enn Talkmores nye kontantkortpriser på Telepriser.no. Alvær mener Telepriser ikke klarer å fange opp prisstrukturen i Chess sine billigste kontantkort, fordi de ikke tar hensyn til lavere priser hvis man har ladet 200 kroner de siste 30 dagene.

Men selv med disse prisene ender Chess på 628 kroner i vårt priseksempel - omtrent tre ganger så høy pris som Talkmore.

- Er dette noe dere må svare på?

- Ja, hvis vi ser at markedet vil ha Talkmore. Men jeg tror ikke den aktøren har kommet ennå som kun lykkes på web, sier han.

Han viser til at Chess sine kontantkort kan kjøpes på kiosker og bensinstasjoner, mens Talkmores kontantkort strengt tatt ikke er kort i det hele tatt – man fyller utelukkende på med kredittkort over nett. Man kan vel og merke velge å legge inn automatiske trekk hver gang kortet er tomt.

Nilsen i Talkmore forteller at de har jobbet med prosjektet i rundt et år og blant annet tilpasset driftsplatformen for kontantkort til en slags hybridløsning som skal være mer kostnadseffektiv.

- Dette er ikke noe Robin Hood-trekk, men det er en kundegruppe som kan få langt lavere priser, sier Nilsen, som regner med at konkurrentene vil svare på dette.

Les også: Spillet slutt for Ludo?

<b>Kresne nordmenn foretrekker denne mobilen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.