– Vi hadde et sterkt, men ikke fremragende kvartal, skriver Netflix i sin kvartalsrapport.

Strømmegiganten opplevde i andre kvartal første gang på fem kvartal lavere vekst i antall betalende brukere enn selskapet selv og analytikere forventet.

Veksten på 5,15 millioner brukere er om lag én million lavere enn forventet, og ga et bratt fall på børsen. I minuttene etter presentasjon av kvartalsrapporten falt aksjen med så mye som 13 prosent.

I en telefonkonferanse i forbindelse med presentasjon i natt pekte konsernsjef Reed Hastings i Netflix blant annet på økt konkurranse:

– Det er mye ny og styrket konkurranse med Disney på vei inn i markedet. HBO får mer pengestøtte. De franske kringkasterne går sammen. Alt dette er normalt og ventet. Det er som det er, og vi kan ikke forandre på det, sa Hastings.

Disney har varslet en egen strømmetjeneste i løpet av 2019 – noe som vil bli en direkte konkurrent til Netflix. I tillegg har HBO fått nye eiere i den amerikanske telegiganten AT&T – som har varslet større investeringer i innhold, ifølge Business Insider.

Samtidig har internasjonale aktører som Tysklands ProSieben og Salto i Frankrike varslet større strømmesatsing.

Ikke overrasket

Selv om brukerveksten var langt unna målet, nådde Netflix sine interne mål for vekst i omsetning, marginer og resultater.

Selskapets omsetning i andre kvartal var på drøyt 3,9 milliarder dollar, mot snaue 2,8 milliarder dollar i andre kvartal i 2017. Driftsresultatet endte på 462 millioner dollar, mot 128 millioner dollar i andre kvartal i 2017.

Etter kvartalstallene falt markedsverdien til selskapet med 23,3 milliarder dollar, fra 174,1 til 150,1 milliarder dollar.

Kreativ direktør Trond Kvernstrøm i produksjons- og reklameselskapet The Oslo Company mener det er naturlig at Netflix' brukervekst stagnerer.

– De har hatt enorm vekst og vært ledende på globalt nivå i mange år, og med unntak av HBO har det ikke vært særlig med andre plattformer som har lignende rekkevidde og innholdssatsing. Det vil komme flere internasjonale og nasjonale aktører til i løpet av de neste to-tre årene, som Viaplay, Youtube Red, Amazon Prime, Vudu, og Hulu, sier Kvernstrøm.

Kvernstrøm vil ikke spekulere i hva som er årsakene til at veksten er lavere enn forventet.

– Men når man har et globalt nedslagsfelt på 90 prosent og er til stede i 160 land, så tror jeg lokalt innhold vil være avgjørende for videre vekst. Det er det som er styrken til eksempelvis NRK TV. Jeg tror ikke det er lenge før vi ser norsk originalinnhold fra Netflix.

Netflix varslet overfor DN i april at selskapet planlegger større investeringer i norsk innhold.

Peker på mangel av nytt innhold

Netflix skal bruke åtte milliarder på nytt innhold i 2018, og har av originalinnhold så langt blant annet lansert nye sesonger av serier som «13 Reasons Why» og «Marvel's Jessica Jones».

I brev til investorene skriver Netflix også om god mottagelse av ikke-engelskspråklige produksjoner som danske «The Rain» og indiske «Sacred Games».

Likevel knytter Bloomberg mangelen på vekst til lite nytt innhold på strømmetjenesten. De trekker frem at få nye serier har fått ny sesong, samtidig som ingen nye serier er blitt fenomener.

Netflix har gitt nye sesonger av egenproduserte serier som «Stranger Things» og «Orange Is the New Black» mye av æren for kundeveksten selskapet har opplevd siden lanseringen av «House of Cards» i 2013.

Dette er første gang Netflix bommer på brukervekst med så tydelig margin. Veksten har vært større enn forventet siden første kvartal i 2017. For første kvartal i år var veksten på 7,4 millioner nye brukere, hvilket var omtrent en million mer enn forventet.

For det nåværende kvartalet forventer Netflix en vekst på fem millioner brukere, som er ned fra 5,3 millioner forventede nye brukere i samme periode året før. Driftsresultatet endte på 462 millioner dollar, mot 128 millioner dollar i andre kvartal i 2017.(Vilkår)

KrFU-lederen til Knut Arild Hareide: – Prioriter!
Se videohilsenen fra leder av ungdomspartiet til KrF-leder Knut Arild Hareide.
00:36
Publisert: