Fredag morgen fikk norske Playstation-brukere en e-post fra Sony Playstation som inneholdt en offisiell redegjørelse for tyveriene av persondata som det har vært spekulert i den siste tiden.

Ifølge flere kilder kan personlige opplysninger og kredittkortopplysninger tilhørende 77 millioner Playstation Network-brukere over hele verden være stjålet av inntrengere (hackere). Men det er først nå Sony selv har valgt å informere kundene om det som har skjedd. Playstation Network har vært ute av drift siden forrige fredag.

Playstation Network er et sosialt nettverk og en portal for nettbaserte tjenester.

I brevet innrømmer Sony at samtlige av deres Playstation Network-kunder har fått informasjon stjålet, men de vet ikke det totale omfanget ennå. Kredittkortinformasjon kan også være stjålet. Et sikkerhetsselskap er hyret inn for å analysere innbruddet og deres konklusjon er ennå ikke klar.

Vær på vakt!
Dersom kredittkortinformasjon har kommet på avveie er det snakk om kredittkortnummer og utløpsdato. Sikkerhetskoden ligger ikke lagret hos Sony og det er dermed ikke umiddelbart noen fare for storstilt tapping av kort. Sony ber likevel brukerne være på vakt overfor henvendelser fra personer som utgir seg for å være fra en bank, Sony eller Playstation og som ber dem om å oppgi enda flere opplysninger.

Sony ber brukerne om å følge nøye med på kontoutskrifter og kredittkortfakturaer etter mistenkelige transaksjoner.

Det spekuleres nå kraftig i hvor hardt dette vil ramme Sony og Playstation i fremtiden. Mange tror på spillerflukt og ugjenopprettelig økonomisk skade, mens andre tror tjenesten og spillene i seg selv er så attraktive at spillerne vil tilgi. Hva som blir riktig avhenger nok av hvor vidt penger faktisk blir tappet fra brukernes betalingskort eller ikke.

Les også: Kan ha hacket en halv million nordmenn

Her er brevet i sin helhet:

Kjære PlayStation Network-/Qriocity-kunde:

Vi har oppdaget at mellom 17. og 19. april 2011 har enkelte PlayStation Network- og Qriocity-brukerkontoopplysninger kommet på avveie på grunn av en ulovlig og uautorisert inntrenging på nettverket vårt. På grunn av denne inntrengingen har vi:

  • midlertidig slått av PlayStation Network- og Qriocity-tjenester
  • engasjert et anerkjent sikkerhetsselskap som skal foreta en fullstendig undersøkelse av hva som har skjedd og
  • tatt forholdsregler fo (skrivefeil i brevet, red.anm)

Vi setter pris på tålmodigheten, forståelsen og velviljen din, og vi gjør alt vi kan for å løse disse problemene så raskt og effektivt som mulig.

Selv om vi fremdeles undersøker detaljene rundt denne hendelsen, tror vi at en uautorisert person har innhentet følgende opplysninger som du har oppgitt: navn, adresse (by, delstat/provins, postnummer), land, e-postadresse, fødselsdato, PlayStation Network-/Qriocity-passord, påloggingsinformasjon og PSN online ID (online-ID). Det er også mulig at profildataene dine, inkludert kjøpshistorikk og faktureringsadresse (by, delstat, postnummer) og sikkerhetssvar for passord på PlayStation Network/Qriocity har blitt innhentet. Hvis du har autorisert en underkonto for en annen person, kan de samme dataene for denne personen også ha blitt innhentet. For øyeblikket er det ingenting som tyder på at kredittkortopplysninger har blitt stjålet, men det er ikke umulig at dette har skjedd. Hvis du har oppgitt kredittkortinformasjon via PlayStation Network eller Qriocity, advarer vi mot at kredittkortnummeret (ekskludert sikkerhetskoden) og utløpsdatoen kan ha blitt innhentet.

For din egen sikkerhet oppfordrer vi deg til å være oppmerksom på e-poster, telefonsamtaler og brev fra personer som ber deg om å oppgi personlige eller sensitive opplysninger. Sony kommer ikke til å kontakte deg på noen som helst måte, inkludert via e-post, for å be om kredittkortnummer, personnummer eller andre personlige identifiserbare opplysninger. Hvis du blir bedt om å oppgi slike opplysninger, kan du være sikker på at det ikke er Sony som ber deg oppgi disse. Når PlayStation Network- og Qriocity-tjenestene fungerer som normalt igjen, anbefaler vi at du logger på og endrer passordet ditt. Og hvis du bruker PlayStation Network- eller Qriocity-brukernavn eller -passord til andre urelaterte tjenester eller kontoer, anbefaler vi på det sterkeste at du endrer disse også.

For å beskytte deg mot identitetstyverier eller andre økonomiske tap ber vi deg holde et øye med kontoutskrifter, kredittrapporter eller lignende rapporter.

Vi takker for tålmodigheten din mens vi jobber med å undersøke denne hendelsen. Og vi beklager ulempene dette har medført. Teamene våre jobber døgnet rundt med dette, og tjenestene blir gjenopprettet så snart som mulig. Sony tar informasjonsbeskyttelse svært alvorlig, og vi vil fortsette å jobbe for at ekstra tiltak blir iverksatt for å beskytte personlige identifiserbare opplysninger. Det å sørge for at kundene våre får sikker underholdning av høy kvalitet er vår fremste prioritet. Ta kontakt med oss på no.playstation.com/psnoutage hvis du har flere spørsmål.

Med vennlig hilsen
Teamene hos Sony Network Entertainment og Sony Computer Entertainment
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.