«Digital floor» er navnet på fjerde etasje i en av DNBs miniskyskrapere i oslobydelen Bjørvika. I lokalene, som tidligere huset hodene bak betalingsappen Vipps, møtes team fra banken for å jobbe på tvers av avdelinger, teste ut ideer, utvikle nye produkter, feile og få kunnskap fra eksterne eksperter.

Alle avdelinger i banken kan komme opp med ideer og søke om å få plass og tid.

Halvor Lande, divisjonsdirektør for digitalisering, påpeker at det også er viktig å stanse ideer.

– Det høres kanskje paradoksalt ut, men mye nyskapning går for langt. Man bruker mye penger og tid, men så viser det seg at vi utvikler og leverer noe kundene ikke setter pris på, sier Lande.

Jannicke Birkevold leder IDmee fra DNBs digitale etasje. IDmee-teknologien gjør det mulig med sikker identifisering av folk uten at de må møte opp.
Jannicke Birkevold leder IDmee fra DNBs digitale etasje. IDmee-teknologien gjør det mulig med sikker identifisering av folk uten at de må møte opp. (Foto: Per Thrana)

Drar opp lønningene

Finansnæringen ble fjorårets desiderte lønnsvinnere og oppgir selv at årsaken er kampen om nye, dyre it-medarbeidere.

Lønnsveksten i næringen var hele 3,8 prosent, mot et gjennomsnitt på 2,5 prosent i de største forhandlingsområdene, ifølge teknisk beregningsutvalg for inntektsoppgjørene (TBU).

Noen av storbankens fremste it-hoder jobber nettopp på «digital floor».

Det er her banken utviklet IDmee, en teknologi som gjør det mulig å identifisere seg med passet hjemmefra.

– Én ting er at vi skal få det til teknisk, noe annet er at vi skal gjøre prosessen lett nok til at «tante Olga» klarer å gjøre det, forklarte daglig leder Jannicke Birkevold i DNB id Solutions da DN omtalte teknologien.

Ved hjelp av et pass og en smartmobil verifiserer IDmee at du er den du er, uansett hvor du befinner seg.

Slik identifiserer du deg uten å gå i banken
Post-it-lapper og whiteboards henger overalt på «Digital floor».
Post-it-lapper og whiteboards henger overalt på «Digital floor». (Foto: Per Thrana)

Rasmus Aage Figenschou, konstituert konserndirektør for nye forretningsområder i DNB, sier at oppgaven er å skape gode kundeopplevelser.

– Som boliglånsdigitaliseringen, som ble skapt her. Man kan søke om boliglån i nettbanken, og få pengene på noen minutter. Når vi opplever slike gjennombrudd for kunden, er det en suksess, sier Figenschou.

Den digitale etasjen er nesten 1000 kvadratmeter og har plass til 93 personer. De ulike teamene tilbringer fra noen uker til noen måneder der, før prosjektene blir stanset eller tatt videre.

Her er små møterom malt i rødt, en farge som gjør at folk bruker kortest mulig tid der. Andre vegger har dusere farger og mønstre, for å inspirere eller gi ro.

Tester på gaten

DNB spør kunder rundt om i landet via filialene om de vil bruke noen minutter på å teste en tjeneste, eller de stikker ut døren fra hovedkontoret i Oslo og spør folk rundt Oslo sentralstasjon.

– Det er veldig lett, og overraskende hvor mange som vil teste et nytt produkt når vi spør om de har fem minutter. Over halvparten svarer ja, sier Halvor Lande.

Halvor Lande er divisjonsdirektør for digital forretningsutvikling i DNB.
Halvor Lande er divisjonsdirektør for digital forretningsutvikling i DNB. (Foto: Per Thrana)

– «Digital floor er en helt annen måte å tenke løsninger på. Det å løse kundenes problemer har vært det sentrale. Tradisjonelt har ikke bankene vært gode på det, sier Rasmus Aage Figenschou.

Han innrømmer at bankene har levd litt beskyttet av sin egen makt, der bankvesenet har hatt monopol på en rekke finansielle tjenester i over 300 år. Det endrer seg nå, med EUs PSD2-direktiv, som skal gi økt konkurranse og innovasjon innen betalingstjenester.

DNB har satt av en hel etasje i hovedkontoret i Oslo for å være en digital fabrikk.
DNB har satt av en hel etasje i hovedkontoret i Oslo for å være en digital fabrikk. (Foto: Per Thrana)

– Dette er en del av større skifte, der kundens forventninger til automatiseringer og hva de kan gjøre selv er endret av andre bransjer. Jeg ser det på meg selv, jeg blir irritert når jeg er på en flyplass og det ikke er noen automatisk innsjekking, sier Figenschou, og påpeker at utviklingen er gjort mulig av ny teknologi som skytjenester, datakraft og smartmobiler.

Negina Mamadova (til venstre) viser direktør Liv Fiksdahl et prosjekt hun jobber med på DNBs «Digital floor».
Negina Mamadova (til venstre) viser direktør Liv Fiksdahl et prosjekt hun jobber med på DNBs «Digital floor». (Foto: Per Thrana)

Besøkt Google og Facebook

DNB har latt seg inspirere av både norske og internasjonale selskaper.

– I Norge har vi sett på hva Schibsted har gjort, med blant annet Finn, og hvordan de har transformert annonser og medieindustrien, sier Lande.

Konsernledelsen har også reist rundt til San Francisco og Silicon Valley, Seattle og Shanghai og Singapore, for å møte verdens største teknologiselskaper.

DNB har satt av en etasje i sitt hovedkvarter for å utvikle nye digitale løsninger.
DNB har satt av en etasje i sitt hovedkvarter for å utvikle nye digitale løsninger. (Foto: Per Thrana)

Etter møter med Amazon og Microsoft, endte DNB med å kjøpe skytjenester av dem. Vipps ligger nå på Microsofts skytjeneste Azure, mens resten av banken er i ferd med å gå over til Amazon Web Services, som er verdens største skytjeneste.

Facebook og Google er blant de andre selskapene de har møtt. Noe av de viktigste de gjør etter slike besøk, er å spre kunnskapen internt, blant annet ved å lage egne podkaster.

– Sett litt fra utsiden har det vært en måte å endre kulturen i DNB på, og vært med å skape et taktskifte i DNB, sier Figenschou om bankens digitalfabrikk.(Vilkår)

Går det an å få boliglån på to minutter i DNB? Se hvordan det gikk da DNs journalist testet
02:03
Publisert: