7. november lanserte Facebook sin plattform for kjøp og salg gjennom rubrikkannonser på nett, Facebook Marketplace, i Thailand.

Lanseringen var sosiale medier-gigantens 15. inntreden i et land der Schibsted har vært en av markedslederne på markedsplass og rubrikk.

Nå konkurrerer Facebook med Schibsteds markedsplasser i Norge, Sverige, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungarn, Østerrike, Chile, Irland, Italia, Mexico, Portugal, Spania, Thailand og Storbritannia.

Det norske mediekonsernet hevder det ikke har merket at Facebook har spist nevneverdig av markedet i landene det konkurreres om.

– Facebook har vært med lenge, blant annet gjennom grupper der man kjøper og selger ting. Markedsplassfunksjonen har de lansert det siste året. Selv om Facebook i enkelte markeder begynner å få en del annonser, merker ikke vi at det i stor grad spiser av oss, sier administrerende direktør Sondre Gravir i Schibsted Marketplaces da DN besøker konsernets hovedkontor for markedsplasser i Barcelona.

To fronter

Denne uken avholdt Schibsted sin årlige kapitalmarkedsdag i Barcelona. Der annonserte konsernet at den nyopprettede markedsplassdivisjonen har omsatt for over 8,2 milliarder kroner de siste 12 månedene, fordelt på 38 markedsplasser i 22 land.

I hovedkontoret i Barcelona jobber Schibsted med flere av plattformløsningene som anvendes på tvers av alle markedsplassene. Fra venstre: Strategiarbeider Florence Aretz, Sondre Gravir og finansdirektør Susanna Grill.
I hovedkontoret i Barcelona jobber Schibsted med flere av plattformløsningene som anvendes på tvers av alle markedsplassene. Fra venstre: Strategiarbeider Florence Aretz, Sondre Gravir og finansdirektør Susanna Grill. (Foto: Fartein Rudjord)

62 prosent av inntektene, eller rundt 5,1 milliarder kroner, kom fra profesjonelle aktører i bil-, jobb- og eiendomsmarkedet som har inngått avtaler med Schibsteds markedsplasser verden over.

Kun ni prosent, rundt 740 millioner kroner, av Schibsteds markedsplassinntekter kom fra det som kalles generalistmarkedet, altså privat kjøp og salg som på Finn-torget.

Det er i all hovedsak på dette området konkurransen kommer, både gjennom Facebook og den amerikanske appen Letgo.

Letgo eies av markedsplasskonsernet OLX, som igjen er eid av det sørafrikanske internettselskapet Naspers. Dette er en av Schibsteds største konkurrenter.

– Facebook og Letgo har så langt gått for generalistsegmentet, som er superviktig for oss med tanke på antall brukere og trafikk. Men med tanke på det finansielle er det bare en liten andel av våre inntekter som kommer derfra. Det meste kommer fra profesjonelle aktører. Så langt har ikke Facebook eller Letgo hatt så sterkt fokus der, men i enkelte markeder har Facebook startet å inngå allianser med profesjonelle aktører, sier Gravir.

Hver sin fordel

Facebooks konkurransefordel ligger i basen med over to milliarder brukere på verdensbasis. Det er imidlertid ikke nok med bare brukere, sier Gravir.

– For å bygge en markedsplassplattform må man ha innhold, og det betyr å jobbe med lokale aktører. Brukere hjelper ikke. Man må få likviditet til markedsplassen ved å matche kjøpere og selgere. Får man ikke det, er det nytteløst å drive markedsplass, sier han.

I alle landene Schibsted opererer har de ansatte som samarbeider tett med lokale aktører. Gravir forklarer at Schibsted bruker denne kunnskapen om markedene til individuelt å tilpasse markedsplassene til lokale forhold og preferanser, noe som gjør dem motstandsdyktige mot konkurranse fra internasjonale giganter.

Dette er Schibsteds ess i ermet, ifølge konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

– Vi ser nøye på hva Facebook gjør og ikke gjør. Noe de ikke gjør, er å tilpasse produktet sitt på lokalt plan. Vi har føtter på bakken i hvert land vi opererer i, som snakker med lokale aktører og får god kjennskap til markedet. Gjennom det utvikler vi våre rubrikkprodukter, sa Ryssdal til DN i etterkant av kapitalmarkedsdagen tirsdag.

Schibsted har i løpet av året også lansert en felles global plattform-løsning på enkelte markeder der de prøver å bygge posisjon, blant annet i Brasil. Prosjektet har i lang tid gått under kodenavnet Rocket.

Styrket markedsføringen

Nyheten om at Facebook skulle gjøre inntreden på det europeiske rubrikkmarkedet slo ned med et brak i oktober i fjor.

I løpet av to dager falt Schibsteds børsverdi med hele 2,8 milliarder kroner. I løpet av en periode på to uker hadde børsverdien til Schibsted sunket med 4,7 milliarder kroner.

Da Facebook i august i år lanserte Marketplaces i Europa, raste kursen på Schibsted-aksjen nesten ti prosent på én time etter børsåpning.

Schibsted har i år skrudd opp markedsføringsbudsjettet for sine to norske markedsplasser Finn og Shpock med flere titall millioner kroner for å møte konkurransen fra Facebook og amerikanske Letgo.

Etter tre måneders direkte konkurranse i Europa, sier Gravir at både Facebook og Letgo har utvidet markedet fremfor å spise av det.

– Vi ser at nye tjenester kommer inn og utvider markedet, i stedet for å spise av eksisterende løsninger. Det som er fascinerende er at markedsplassegmentet nesten virker utømmelig. Ja, det er et visst antall hus, jobber og biler i et land som kan omsettes, men når det gjelder småting og tang har folk utrolig mye liggende, sier Gravir.

Facebook har ikke svart på DNs henvendelser i denne saken.(Vilkår)

Her er Norges første heisløse skisenter
Tett skog ødelegger god skikjøring landet rundt. I Øksendalen har Asbjørn Eggebø Næss funnet en løsning på problemet.
01:49 Min
Publisert: