Høyre er bekymret for nettsikkerheten etter at Google torsdag innførte nye retningslinjer for personvern. Partiet ber regjeringen svare på hvordan de sikrer norske nettbrukere i saken.

De nye retningslinjene, som ble tatt i bruk torsdag, innebærer at Google kan synkronisere data fra en rekke ulike tjenester.

For eksempel kan Google bruke data om en bruker fra YouTube sammen med data fra Gmail og Google Maps. Disse opplysningene kan Google så selge til selskaper, organisasjoner eller enkeltpersoner, som kan bruke dem til å skreddersy reklame til den enkelte bruker på nett.

Samtidig slår selskapet sammen personvernreglene for tjenestene til ett regelverk. Disse reglene skal gjelde overalt, men uten at du får mulighet til å velge å takke nei til endringene.

Høyre er svært skeptisk til det nye regelverket, og partiets forbrukerpolitiske talskvinne Linda Hofstad Helleland ba torsdag regjeringen svare Stortinget på hva de gjør for å sikre norske Google-brukeres personvern på nett.

– Konsekvensen av Googles nye regler er at absolutt all informasjon om deg og dine søk, surfehistorikk og kontakter blir samlet i en stor profil. Dette bryter med europeisk personvernlovgivning, sier Hofstad Helleland i en pressemelding.

– Brukervennlig

Google kunngjorde planene om de nye endringene i januar, og sa da at formålet var å tilby brukerne mer personlige søkeresultater og reklame, ifølge AFP.

Selskapet sier det nye regelverket vil forbedre brukeropplevelsen for de ulike Google-produktene.

– De nye reglene gjør at vi kan gjøre mer av informasjonen din tilgjengelig for deg når du bruker Google. Dersom du i framtiden gjør hyppige søk etter Jamie Oliver, kan vi kunne anbefale Jamie Oliver-videoer når du søker etter oppskrifter på YouTube. Vi kan også foreslå reklamer for hans kokebøker når du besøker andre Google-sider, skriver Googles sjef for personvern, Alma Whitten, på Googles egen blogg torsdag.

– De nye reglene endrer ikke på noen eksisterende personverninnstillinger eller hvordan personlig informasjon blir delt utenfor Google, skriver hun.

Sterke reaksjoner

Reaksjonene har likevel ikke latt vente på seg. Flere europeiske og amerikanske forbrukergrupper mener de nye reglene gir Google bedre mulighet enn noen gang til å overvåke brukerne.

En rekke av gruppene har gått sammen for å prøve å hindre de nye reglene å bli innført, og de sendte onsdag et felles brev til Googles direktør Larry Page. Det var imidlertid ikke nok til å få nettgiganten til å snu i sin avgjørelse.

– Google snakker ikke om å beskytte personvernet ditt. Google snakker om hvordan de vil samle informasjon om deg på alle tjenestene sine, kombinere det på nye måter og bruke denne massive informasjonen til å selge mer reklame. De sier hvordan de skal spionere på deg. Dette er en spionpolitikk, sier John Simpson, talsmann for den amerikanske forbrukergruppen Consumer Watchdog.

Ifølge EUs justiskommissær har datatilsynene i flere europeiske land også konkludert med at Googles regler er i strid med europeiske personvernregler, ifølge nyhetsbyrået Ritzau. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.