For fire år siden var HTC verdens tredje største smarttelefonprodusent. Det taiwanske selskapet har rast nedover på markedsstatistikkene og har ikke klart å konkurrere med Samsung og Apple – eller kinesiske lavpriskonkurrenter. Alt avhenger av lanseringen av nye produkter.

Toppmodeller lanseres

HTC var det første selskapet som konkurrerte med Apples Iphone-modeller allerede i 2008. Da Samsung kom på banen med egne modeller fikk HTC store problemer med å levere modeller som hadde tilsvarende spesifikasjoner til en konkurrerende pris.

På søndag er journalister invitert til en pressekonferanse under den årlige mobilkonferansen i Barcelona av HTC – bare timer før Samsung også holder en tilsvarende sammenkomst. HTC vil lansere årets toppmodell i smarttelefonserien HTC One.

HTC One M9 forventes å være spekket med det siste av teknologi – fra en ny, superrask dataprosessor fra amerikanske Qualcomm til frontkamera som skal ta «selfies»-bilder med bedre kvalitet og innebygde høyttalere med Dolby Audio Surround-lyd.

– HTC er godt forberedt på 2015. De utvider produktporteføljen av smarttelefoner fra toppsegmentet til billige modeller. Ved også å tilby billigere modeller som et fundament, står de bedre rustet til å motstå lavsesongen, sier teknologianalytiker Anna Lee hos Nomura Securities.

Selskapet har gjennomført en snuoperasjon og har en svært lojal kundegruppe. Utfordringen blir å utvide denne slik at de kan øke salget og ta markedsandeler. Børsverdien på HTC har falt med 87,5 prosent siden april 2011.

2,5 mrd. smarttelefonbrukere

Smarttelefoner har gått fra å være et luksusprodukt til å være nesten allemannseie. Fra 2013 til 2014 økte antall smarttelefonbrukere med 37 prosent. I år forventes det en vekst på 22 prosent.

– Over to milliarder mennesker hadde en smarttelefon i 2014. I år vil dette øke til over en tredjedel av verdens befolkning – 2,5 milliarder, sier mobilanalytiker Linda Sui hos analyseselskapet Strategy Analytics.

HTC, Samsung, LG, Sony og et titall andre asiatiske mobiltelefonprodusenter benytter Googles Android operativsystem. Det er små forskjeller i brukeropplevelsen. Samsung har tapt markedsandeler og resultatet falt med 64 prosent i fjerde kvartal.

– Smarttelefonen er allestedsnærværende og utvikler seg raskt til å bli et sentralt knutepunkt for hverdagen – om det er i hjemmet, i bilen eller på kontoret, sier direktør Neil Mawston hos Strategy Analytics.

Samsung hardt rammet

En rapport fra Canaccord Genuity viser at Apple sto for 93 prosent av overskuddet fra smarttelefonsektoren i fjerde kvartal.

– Apple vil ha nesten en halv milliard Iphone-brukere ved utgangen av 2015. Hvis Apple fortsetter å ta markedsandeler i 2015, er Samsung det selskapet som vil bli hardest rammet av Android-produsentene, sier analytiker Mike Walkley hos Canaccord Genuity til New York Times.

Samsung forventes å lansere to ulike Galaxy-modeller på søndag. Toppmodellen Edge vil ha en sideskjerm og vil ifølge Forbes koste rundt 1000 dollar i europeiske markeder (7600 kroner). Dette er nesten identisk pris med den billigste Apple 6 Plus-modellen i Norge.

Les også:

Uber: - Ulønsomt å drive lovlig

Disse boligene har steget seks prosent i år

Nordmenn ofrer «alt» for billige flybilletter

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.