Internationale Funkausstellung, Ifa-messen, i Berlin er ifølge ledelsen fullbooket i år. 1805 utstillere skal boltre seg over 159.000 kvadratmeter messegulv de neste dagene. IFA er åpent både for bransje og publikum og det ventes rundt en halv million besøkende de seks dagene det står på.

Selv om stadig flere aktører som Apple og Samsung velger å lansere sine viktigste produkter utenom de store messene, er IFA, sammen med CES i Las Vegas i januar, den viktigste arenaen for å se hvor utviklingen innen elektronikk og hvitevarer går.

Tv

Tv er kanskje den produktgruppen utenom smarttelefoner som genererer mest interesse. I år er det ventet at produsentene viser frem enda tynnere skjermer, som går mer og mer i ett med veggen.

Samsungs tv-er med kvantepiksler studeres og fotograferes under Ifa-messen i Berlin. Samsungs Quantum Dot-teknologi gir noen av de beste tv-bildene som finnes i dag.
Samsungs tv-er med kvantepiksler studeres og fotograferes under Ifa-messen i Berlin. Samsungs Quantum Dot-teknologi gir noen av de beste tv-bildene som finnes i dag. (Foto: Marte Christensen)

Når det gjelder størrelser og oppløsning regner man ikke med de helt store gjennombruddene i år. Det vil som i fjor handle om billedkvalitet, design og brukeropplevelser.

Bang & Olufsen har allerede offentliggjort en ny tv utviklet i samarbeid med LG. Bang & Olufsen er kjent for god design og høy kvalitet, mens LG er ledende innen Oled-teknologien.

Samsung ventes å fortsette å fronte sin Qled-teknologi, som representerer den teknologiske konkurrenten til OLED.

Hi-fi

I fjor var det justerbar støydemping som var den store nyheten innen lyd. I år er det ventet at neste generasjon justerbar støydemping kommer. Markedet for hodetelefoner og ørepropper er stadig i vekst, fyrt opp av mobilprodusentenes økende vilje til å bygge inn bedre lyd i telefonene sine.

Trådløse høyttalere og multiromsløsninger er også et område med hard konkurranse. De store produsentene, som Samsung, LG og Sony, vil utnytte sin posisjon innen andre kategorier som tv og smarttelefoner til å lage løsninger som snakker godt sammen. Andre produsenter satser på design eller overlegen lydkvalitet.

En trend er evnen til å skape god lyd i små høyttalere. De kompromissløse produktene vil fortsatt ha en viss størrelse, men markedet for små, pene høyttalere som leverer god lyd er fortsatt ikke helt modent.

Mobil og gadgets

Samsung og Apple velger å lansere sine toppmodeller under egne arrangementer for å slippe å konkurrere om pressens og verdens oppmerksomhet. Sony kommer til å lansere en ny telefon på IFA, muligens også Huawei, men det er i andre produktsegmenter de fleste lanseringene kommer.

Fitbit har allerede lansert fire nyheter denne uken. I tillegg ventes det nye smartklokker fra Samsung. Bransjen har skjønt at det som driver utviklingen innen smartklokker og annen personlig elektronikk er visning av varsler fra telefonen og aktivitets- og treningsmåling. Derfor kan det komme nyheter med nye typer sensorer, som laktatmåling, på årets IFA.

Det er også lett å forutsi at det vil bli mye snakk om maskinlæring og kunstig intelligens her. Alle typer elektronikk kan bruke maskinlæring til å lære seg brukerens mønster og kunstig intelligens til å interagere med brukerne. Denne trenden vil vise seg gjennom stadig flere produkter som kan styres med stemmen og snakke tilbake til brukeren.

Hvitevarer

Hvitevarer er en stor del av IFA. Bransjen vil her fortsette å konsentrere seg om lav energibruk, men i tillegg vil de lansere produkter som er tilpasset forbrukernes økte interesse for ferske råvarer og god mat.

Dette smarte kjøleskapet ble vist frem av LG på IFA i fjor.
Dette smarte kjøleskapet ble vist frem av LG på IFA i fjor. (Foto: Stefanie Loos/Reuters/NTB Scanpix)

Komfyrtopper som hjelper deg gjennom en oppskrift og kjøleskap som kan bestille matvarer for deg ble vist allerede i fjor, men mer modne løsninger vil nok komme i år.

Samsung og andre vil nok også fortsette posisjoneringen sin innen smarte hjem og hjemmeautomatisering. På dette området foregår det nå en stillingskrig hvor flere aktører prøver å få en ledende posisjon for sin teknologi. Kanskje kommer det også noen mer forbrukervennlige tiltak som gjør at man ikke trenger å låse seg til én leverandør for full funksjonalitet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.