Apple har i over to år drevet utvikling av en «smartklokke» med kamera, talefunksjoner og internett. Lanseringen skjer neppe før i 2014. Onsdag lanserer Samsung lansere smartklokken «Gear».

Mens Apple ikke bekrefter noe av hvilke produkter de har under utvikling, har Samsung siden i vår bekreftet at de vil ha en smartklokkemodell i salg i løpet av året. Samsung Galaxy Gear lanseres under teknologimessen IFA i Berlin tirsdag.

Samsungs smartklokke vil etter all sannsynlighet bestå av en høyoppløselig berøringsskjerm på nesten tre tommer. Dette er større enn fargeskjermene som var å finne på vanlige mobiltelefoner for 6–7 år siden.

Ifølge lekkasjer fra Samsung vil klokken kommunisere med Samsung smarttelefoner via overføringsmetoden Bluetooth. Klokken har blant annet innebygd kamera på fire megapiksler, høyttaler og en rekke forhåndsinstallerte applikasjoner.

Den skal også ha en rekke sensorer innebygd, blant annet for å måle hjerterytme og bevegelser i løpet av dagen. Samsung vil lansere flere nye apper som skal utnytte smartklokkens funksjoner og teknologi.

Analytikere er uenige på hvor viktig smartklokkemarkedet vil bli. Credit Suisse mener dette er et marked som kan bli verdt over 300 milliarder kroner om fem år. Alle venter på Apple, som ikke var først ute med hverken musikkspillere eller smarttelefoner. Til tross for dette kapret de markedet med Ipod og Iphone.

Apple har hatt uventede utfordringer med smartklokken som går under navnet «Iwatch». I vår ble det hyrt inn 80 designere og ingeniører som skal få fortgang på utviklingen. Nå virker det som at de har utviklet prototyper og vil igangsette produksjonen rundt årsskiftet.

De to taiwanske underleverandørene Quanta og Inventec har ifølge meglerhuset CIMB Securities fått ordrer på å bygge Apples smartklokke. De er i ferd med å tilpasse fabrikkene slik at de kan produsere inntil 38 millioner enheter i 2014.

- Hvis Apple får utviklet Iwatch riktig kan dette bli den mest solgte modellen, sier analytiker Angela McIntyre hos Gartner til The Guardian.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.