Over 800 millioner mennesker har stemmerett når India holder valg i 2019. Facebook benytter valget i verdens største demokrati til å innføre et nytt system for dem som ønsker å benytte deres plattformer til politisk reklame eller promotere politiske valgkampanjer, skriver CNBC.

Systemet er i praksis en identifikasjonsprosess, der annonsører bak politisk reklame må bekrefte hvem de er og hvor de befinner seg. Det er en prosess som kan ta flere uker å gjennomføre, opplyste Facebook forrige uke.

«Ved å godkjenne avsendere og fremme mer synlighet rundt reklamekampanjer, er vi bedre rustet til å forsvare oss mot utenlandsk innblanding i Indias valg», heter det i en uttalelse fra Facebook, der de skriver at lignende regler også vil gjelde for Instagram.

Utenlandsk valginnflytelse har fått mye oppmerksomhet de siste årene, blant annet i forbindelse med presidentvalget i USA i 2016.

India vil holde valg til Lok Sabha, underhuset i generalforsamlingen, til våren. Kammeret har 545 delegater.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs Kjetil Wiedswang: De feirer i desember, men noe helt annet.
DNs politiske julekalender | Luke 10: Jødisk juleoffensiv
00:00
Publisert: