Det er CCN som melder at Jaguar Land Rover har inngått et samarbeid med Iota-stiftelsen, hvor norske David Sønstebø er en av de fire grunnleggerne.

De fire utviklet en kryptovaluta kalt iota som bygger på en variant av blokkjeder. Den er laget spesielt for betaling mellom maskiner og bruker åpne kildekoder som muliggjør læring mellom maskiner og mikrobetalinger.

Det er dette den britiske bilprodusenten nå vil benytte seg av.

Tjen krypto på å kjøre Jaguar

Jaguar Land Rover prøver i første omgang ut teknologien i Shannon i Irland. Selskapet har installert en programvare i biler som gjør at eierne tjener/får kryptovalutaen iota for å dele data som gir innsikt i veiforhold slik som kø og trafikkorker. Informasjonen blir sendt til navigasjonsleverandører eller lokale myndigheter, og kan advare andre biler om ruter som innebærer mye kø.

Så er spørsmålet hva du skal med all den iotaen?

Jo, ifølge CCN skal man da kunne bruke dette til å betale for eksempel bomring, parkering eller lading av din elbil. I iotas tilfelle har de fire grunnleggerne klart å lage en digital valuta som ikke har noen transaksjonsgebyrer.

I Norge er det for øvrig ikke mulig å benytte kryptovaluta til å betale for parkering eller bomring.

Verdens femtende største kryptovaluta

– I fremtiden kan en selvkjørende bil kjøre seg selv til en ladestasjon, lade og betale, mens eieren kan velge å delta i en delingsøkonomi ved å få belønning fra å dele data som advarer andre biler om køer, sier Jaguar Land Rovers programvarearkitekt Russell Vickers, ifølge CCN.

Iota er i tillegg til å være en tyskbasert stiftelse også verdens femtende største kryptovaluta med en markedsverdi på 7,5 milliarder kroner.

David Sønstebø fra Kongsberg er den opprinnelige grunnleggeren. Han fikk med seg et internasjonalt team med Sergej Ivancheglo, Dominik Schiener og Sergej Popov da han for over tre år siden satte i gang prosjektet som skulle utvikle seg til iota.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.