I en nesten tom ankomsthall durer vaskeroboten rundt, blinker og føler seg frem rundt alle mulige hindringer.

I første omgang er det snakk om en pilotperiode frem til påske i et samarbeid mellom renholdsoperatøren ISS facility service og flyplasseier Avinor.

Blir testen på Oslo Lufthavn vellykket, kan vaskeroboten bli et vanlig syn både på flyplassen og på andre store publikumsflater som ISS har ansvaret for.

– Det er en grunn til at vi prøver ut dette nå. Det er lite reisende, og testingen skjer i kontrollerte omgivelser, sier Stig Ronander som er fagsjef for renhold i ISS.

Jakten på hybelkaniner

Det er flere tiår siden de første vaskerobotene først ble presentert, men så langt har de ikke blitt ansett som hensiktsmessige. Allerede da Oslo Lufthavn åpnet var den første roboten på plass, men den fikk ikke permanent arbeidskontrakt.

Nå er teknologien videreutviklet. Til tross for at robotstøvsugeren for lengst har inntatt kampen mot hybelkaniner i norske hjem, så er det fortsatt utfordringer for vaskeroboten i publikumsarealer.

– Det er viktig å si at teknologien fortsatt er med å sette begrensninger. En maskin som skal jobbe på egen hånd, har de samme utfordringene som selvkjørende biler. Det er alltid sikkerheten først. Derfor går den sakte.

Kan omdisponere personale

I testperioden får roboten tett oppfølging av servicemedarbeiderne. De mottar en sms hvis roboten stopper opp ved et hinder.

– Ytelsesmessig dekker den ikke så mange kvadratmeter gulv i timen. Den kan brukes på en begrenset type område, og vi er avhengige av at den samhandler med publikum.

– Kan denne erstatte renholdspersonalet?

– Den vil heller supplere servicemedarbeiderne. Hvis vi får til et mer automatisert renhold, så vil vi kunne omdisponere personalet til andre oppgaver slik at passasjertilfredsheten og at smittesikkerheten øker.

Sliter med kanter og matter

Det er lite som tyder på at robotene vil ta den tyngste børa i renholdet på flyplassen.

Avinors terminaldirektør Ragnhild Vasset Hjerpsted mener at maskinene per i dag ikke er så så effektive at de kan erstatte renholdspersonale.

– På sikt er det likevel et håp om at roboten skal kunne bli et supplement til renholdspersonalet, slik at renholdet for eksempel kan bli bedre i travle perioder.

Prosjektet er en del av Avinors mål om å ta i bruk ny teknologi for å levere sikker, stabil og kostnadseffektiv drift.

– Testingen gjøres primært for å se hvor moden teknologien er. På sikt vil vi bruke disse erfaringene til og vurdere i hvilket omfang vaskerobot kan være aktuelt i fremtiden.

Avinor legger ikke skjul på at det har vært noen utfordringer underveis.

– Erfaringene har vært blandet. Roboten er svært nøye og kvaliteten er høy. Samtidig går roboten vesentlig saktere enn manuell kjøring av vaskemaskin. Det er også en rekke områder roboten ikke klarer å håndtere, eksempelvis kanter, matter og enkelte overflater. Bruksområdet er primært store åpne flater, opplyser terminaldirektøren.

Dyrere enn personalet

Ifølge Ronander påfører smittevernregimet ekstrakostnader som gjør at de må tenke nytt for at ikke prisen skal skyte i været.

– Nå kan vi bruke han som vanligvis sitter og kjører til andre oppgaver enn gulvvask.

Prisen på roboten er fortsatt så høy at den ikke nødvendigvis utkonkurrerer renholdspersonalet.

– Businessen med å erstatte folk med roboten er ikke der. Så langt er det nesten dyrere.

Å sitte på selvkjørende vogn er ikke ansett som en spesielt ettertraktet oppgave.

– Vi liker å skape gode brukeropplevelser, så kan vi overlate de kjedelige jobbene til roboten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.