Digitalisering er det store moteordet i oljebransjen, og oljeselskaper i øst og vest viser frem demonstrasjonsprosjekter, digitale tvillinger og gigantisk besparingspotensial.

– Det er veldig mange som løper rundt og snakker om hvorfor en skal drive med digitalisering, og mange som spinner rundt med kule demoer. Få vet hvordan de skal skape verdier av digitalisering, sier it-veteran John Markus Lervik, som for to år siden startet oljedigitaliseringsselskapet Cognite sammen med Aker-systemet.

– Det er veldig mye frustrasjon blant ledere i industrien. De blir presset til å gå inn i digitalisering av styre og investorer, men det er få som kan fortelle hvordan de skal gjøre det, sier han.

Åpner senter

Sammen med konsulentselskapet PwC og datagiganten Google skal Cognite nå forsøke å gjøre digitalisering håndgripelig for oljefolk. Torsdag åpner de et digitaliseringssenter for oljebransjen i Stavanger. Der er det meningen at kunder fra oljeselskaper og leverandører skal sitte sammen med folk fra senteret og jobbe frem konkrete løsninger.

– Jeg og John Markus traff hverandre for ett år siden. Jeg hadde lest Konkraft-rapporten som kom med klare anbefalinger om åpenhet, samarbeid og innovasjon, og tenkte det var mye PwC kunne støtte med i angående digitalisering i oljesektoren, sier PwC-partner Eirik Rasmussen.

– Vi vil ta det ned fra store ord og hype. Oppskrifter for hvordan en kan skape verdier, det har det vært veldig lite av, sier Lervik.

– Det er ikke snakk om kunstig intelligens og blokkjede i første omgang. Det handler om å gi den rette informasjonen til de rette folkene. Når folk skjønner det, begynner de å senke skuldrene.

Sykdom i oljeindustrien

Lervik mener Cognite allerede har konkrete digitaliseringsresultater å vise til fra samarbeidet med oljeselskapet Aker BP i Aker-familien.

– Vi ser vi med digitalisering kan greie å dra ut 15–18 prosent effektivisering bare på drift av plattformer. Det handler om å forbedre prosessene, få til mer effektivt vedlikehold og optimalisere produksjonen, sier Lervik.

Han kaller det en sykdom i oljeindustrien at det meste av samarbeidet i bransjen er prosjektorientert. Han mener bransjen mangler samarbeidsarenaer der en spiller hverandre gode over tid.

– Aker BP og andre har begynt å bygge mer langsiktige allianser med leverandører, men vi skraper fortsatt bare i overflaten når det gjelder potensialet. Vi ønsker å forbedre hvordan norsk oljeindustri jobber sammen i Norge og ta de samme løsningene ut globalt. Det er et av de få områdene Norge virkelig kan komme i verdensklasse, sier Lervik.

– Det er et enormt besparingspotensial, sier Rasmussen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

It-veteranen John Markus Lervik leder digitaliseringsselskapet Cognite, et datterselskap av Aker.
It-veteranen John Markus Lervik leder digitaliseringsselskapet Cognite, et datterselskap av Aker. (Foto: Johannes Worsøe Berg)