Lesespillet Poio ble lansert i fjor, og fikk raskt en solid posisjon i app-læringsmarkedet, med minimal markedsføring. Fjoråret endte med 25.000 solgte kopier, selv om prisen er nesten 200 kroner per app.

– Vi ser at folk er villige til å betale 199 kroner for en app fra et ukjent selskap. Det tyder på betalingsvillighet og at jungeltelegrafen fungerer, sier gründer Daniel Senn.

Nå går ferden videre til Sverige og Danmark, med Schibsted på laget.

App til 32 millioner kroner

– Vi har stor tro på spillbaserte læringsverktøy der læring kombineres med mestring og glede, sier Christian Horn Hanssen, investeringssjef i Norge for Schibsted Growth.

Schibsted går nå inn med fire millioner kroner, som gir dem 12,5 prosent av aksjene. Dette priser selskapet til 32 millioner kroner. Hanssen lar seg imponere av Poios vekst og gode tilbakemeldinger fra brukerne.

Samtidig går Halgrim Thon inn som investor. Han er Olav Thons nevø og tidligere administrerende direktør i Thon-gruppen.

Samler bokstaver

Poio er et spill der barna selv samler inn bokstaver og ord til en bok om trollet Poio, som vil lære seg å lese. Underveis i leken blir de testet uten av de merker det, og vanskelighetsgraden skrus opp etterhvert som mestrer det.

– Spillet treffer alt fra tiåringen som har strevd lenge med lesing til treåringer som er tidlig ute, sier Senn.

Senn har en svært personlig motivasjon for prosjektet.

For fem år siden fikk han beskjed om at sønnen hans hadde nedsatt hørsel og at det kunne føre til forsinket språkutvikling. Han fryktet en negativ læringsspiral, og ville skape et alternativ til vanlige lærebøker og spill.

– Vi er ikke inspirert av lærebøker, men av ting barn liker å gjøre . Som spillet Minecraft, eller Nintendo-spillene, der man alltid jobber mot flere delmål samtidig, sier Senn.

Karakterene Ebbe og Uldur forsyner seg av hver sin bokstav av ordet «kunne» i lesespillet Poio – «e» og «u».
Karakterene Ebbe og Uldur forsyner seg av hver sin bokstav av ordet «kunne» i lesespillet Poio – «e» og «u». (Foto: Skjermdump)

Sosial læring

Å selge enkeltapper innen læring har vist seg å være en vanskelig strategi på sikt, og selskapet bak matteapp-suksessene Dragonbox har konkludert med at de må inn i skolene.

– Vi satser først på foreldremarkedet , og vurderer forløpende skolemarkedet, sier Senn.

Dragonbox har laget en serie apper, og opplever at kundene svært ofte kjøper alle når de har kjøpt en. Senn ønsker å gå en litt annen vei, og utvikle tjenester man abonnere på.

– I dag spiller barna i stor grad alene, men vi har stor tro på det at barn kan lære av hverandre. Det neste er et kommunikasjonsverktøy, sier han.

– Facebook for femåringer?

– Nei. Det skal være kommunikasjon med familie i en lukket foreldrekontrollert rom, og gjerne involvere besteforeldre. Vi tror kommunikasjon er mer positivt enn å skrive ned oppgavesetninger som det ikke er knyttet noen indre motivasjon til. Men det skal minne mer om pianotimer enn å være på «chat», sier Senn.

Barna samler bokstaver og ord og belønningen er blant annet at historieboken om trollet Poio og «leslingene» gradvis blir fylt ut.
Barna samler bokstaver og ord og belønningen er blant annet at historieboken om trollet Poio og «leslingene» gradvis blir fylt ut. (Foto: Skjermdump)

USA

På sikt er målet USA, og Poio har fått med seg Kahoot-gründer Johan Brand som rådgiver. Han har gjort det før.

– Johan Brand har fortalt mye om hvordan man går inn i USA – og hvordan en pedagog vil bruke det om og om igjen hvis de prøver noe og har suksess, sier Senn.

Senn tør imidlertid ikke satse så stort, ennå.

– Det er en risiko for å drukne i det amerikanske markedet, så vi vil bruke litt tid og nettverket Schibsted har i Skandinavia først, sier Senn.(Vilkår)

Meretes utvalgte: Køfri Riesling
Perfekt knusktørr til sushi, feite fisketyper og skalldyr
01:12 Min
Publisert: