Fredag møtte han i retten for å støtte sin bror og Hipdrive-partner Nicolai Prydz (47) i en voldgiftssak mot Telenor.

Andreas Mikkelsen signerte tidligere i høst toårskontrakt om å kjøre WRC-rally for bilmerket Hyundai og kom denne uken hjem fra den siste WRC-runden i Australia.

Etter planen skulle Mikkelsen forklart seg i voldgiftssaken som denne uken har pågått i advokatfirmaet Sands' lokaler i Oslo.

Der krever Hipdriver, et selskap Mikkelsen startet sammen med broren Nicolai Prydz i 2013, erstatning fra Telenor for misbruk av konfidensiell informasjon om en forretningsmodell rundt oppkoblede biler.

Blir deilig med avklaring

Mikkelsens forklaring utgikk på grunn av tidsknapphet, men han satt sammen med flere familiemedlemmer og fulgte siste dag av rettsforhandlingene.

Mens Mikkelsen hadde den opprinnelige ideen og er oppført som styremedlem i Hipdriver as, er det broren Nicolai Prydz som har vært daglig leder og drevet selskapet.

Siden i sommer har det mest handlet om voldgiftssaken mot Telenor.

– Nicolai har holdt på med dette lenge. Det skal bli veldig deilig for ham å få en avklaring. For min del har jeg ikke vært så veldig involvert, men jeg hadde ideen i starten om hvordan du kunne bruke kjøredata fra bilen til å bli en bedre sjåfør, sånn som jeg har gjort i rally, forteller Mikkelsen.

– Jeg kommer alltid til å jobbe med trafikksikkerhet, og det har vært min greie i forhold til dette prosjektet. Min drøm har vært å bidra til å gjøre folk til bedre og tryggere trafikanter, sier Mikkelsen.

Strid om innovasjon

Ifølge Telenor er noe av kjernen i saken at Hipdriver ikke hadde noe unikt og nytt å vise frem, sammenlignet med status i andre satsinger innen oppkoblede biler på det tidspunktet partene diskuterte samarbeid.

Onsdag forklarte Lee Colman seg for Telenor om teknologiutviklingen innen oppkoblede biler. Colman er rådgiver og sjef for dette fagområdet i det britiske konsulentselskapet Secured By Design.

På oppdrag fra Telenor har Colman i høst utarbeidet en 22 siders rapport om hvor langt utviklingen var kommet i februar 2016.

Det var på dette tidspunktet kontakten mellom Hipdriver og Telenor oppsto, noe som etter hvert ledet frem til en konfidensialitetsavtale rundt informasjonsutveksling senere på våren 2016.

Deretter utvekslet selskapene informasjon og hadde møter der felles satsing og, ifølge Hipdriver, muligheten for en investering fra Telenors side, ble diskutert.

Det ble imidlertid aldri noe av samarbeidet mellom Hipdriver og Telenor.

Hipdriver. Konsulentrapport fra Lee Colman i SBD hevder Hipdriver ikke hadde noe nytt å vise frem da selskapet var i samtaler med Telenor om samarbeid våren 2016.
Hipdriver. Konsulentrapport fra Lee Colman i SBD hevder Hipdriver ikke hadde noe nytt å vise frem da selskapet var i samtaler med Telenor om samarbeid våren 2016. (Foto: Faksimile)

Noen måneder senere, i januar 2017, lanserte Telenor et forum for oppkoblede biler sammen med bensinstasjonskjeden Circle K og bilimportøren Bertel O. Steen.

Disse hadde hatt samtaler om samarbeid med Hipdriver gjennom 2016 før de skiftet over til Telenors prosjekt.

Påstanden fra Hipdriver er at Telenor mottok og misbrukte konfidensiell informasjon fra Hipdriver og dermed opptrådte på en illojal måte. Selskapet krever erstatning fra Telenor, noe som det i så fall er opp til voldgiftsdommer Inger Berg Ørstavik å fastsette.

Colmans vurdering etter å ha lest gjennom dokumentasjon han har fått tilsendt om Hipdriver er, ifølge nettstedet Shifter, at det ikke var noe unikt ved Hipdrivers produkt, og at selskapet heller ikke hadde kommet med noen nye innovasjoner til bilmarkedet.

– Jeg mener markedet for denne typen business er voksende, men foreløpig har ingen selskaper hatt noen stor suksess, forklarte Colman ifølge Shifter.

John S. Gulbrandsen, Hipdrivers advokat, er av en annen mening. Han sa i sin prosedyre fredag at saken handler om lojalitet og illojalitet i et kontraktsforhold mellom to parter.

– Hipdrives modell var innovativ og disruptiv, hevdet Gulbrandsen i retten, og viste blant annet til Tribe Venneforsikrings vurdering av Hipdrivers modell.(Vilkår)

Går det an å få boliglån på to minutter i DNB? Se hvordan det gikk da DNs journalist testet
02:04 Min
Publisert: