Quiz- og læringsplattformen Kahoot kjøper opp danske Actimo, en mobil plattform for å kommunisere med ansatte som er fysisk ute eller ikke er kontormedarbeidere, samt bygging av selskapskultur.

– Dette er en fin måte å utvide prosjektporteføljen, spesielt mot større virksomheter som er de kundene Actimo primært har, sier Kahoot-sjef Eilert Hanoa, som sier plattformen gir en enkel måte å kommunisere med alle ansatte i organisasjonen.

Opptil 300 mill.

Kahoot gikk på børs i oktober i fjor og debuten kan ikke beskrives annerledes enn eventyrlig. Siden da har aksjekursen tredoblet seg. Hittil i år har kursen steget 101 prosent.

Selskapet er i kraftig vekst, men taper også penger. Det siste halvannet året har selskapet et underskudd før skatt på til sammen 14,9 millioner dollar. Regner man snittet av dollarkursen i perioden tilsvarer det et underskudd på rundt 135 millioner kroner før skatt.

Nå er Kahoot forberedt på å legge det dobbelte på bordet for å kjøpe Actimo.

Kahoot betaler et vederlag som reflekterer en selskapsverdi på mellom 26 millioner og 33 millioner dollar (234-297 millioner kroner) på kontant- og gjeldfri basis.

Kjøpet gjøres opp i kombinasjon av kontanter og aksjer, inkludert et prestasjonsbasert element som er basert på salgsutviklingen til Actimo de neste seks årene.

Ønsker flere oppkjøp

Ifølge meldingen bruker over 200 selskaper Actimo, blant annet Circle K, Hi3g og Compass Group. Det representerer i dag årlige gjentagende inntekter på rundt fem millioner dollar.

Flere selskaper tilbyr kommunikasjonsplattformer for bedrifter, blant annet Facebooks Workplace og Microsoft Teams. Ifølge Hanoa vil Actimo fungere mer som et tillegg til Teams fremfor en erstatning.

– Det kan være noen som heller velger Facebook at work, men spesielt de siste månedene har behovet for en dedikert applikasjon og kanal for å bygge selskapskultur blitt viktigere, sier han.

– Planlegger dere flere oppkjøp?

– Vi har sagt at både strategisk samarbeid og vekst gjennom oppkjøp er en del av vår strategi. Uten å kunne hverken kommittere eller love, så er det helt klart at det er et område vi kommer til å fortsette å se på. Vi ønsker å kunne gjøre flere oppkjøp og samarbeid fremover, sier Hanoa.

Har oppjustert guiding

Tirsdag meldte Kahoot at det allerede har nådd guidingen for året med en dobling av betalende abonnementer til 340.000 og at det har nådd 21 millioner aktive kontoer.

Derfor har Kahoot oppdatert guidingen for tredje kvartal:

  • Betalende abonnenter er ventet å nå 350.000 ved utgangen av tredje kvartal.
  • Fakturerte inntekter for Kahoot Group er ventet å øke med ti prosent i tredje kvartal sammenlignet med andre kvartal til rundt 10,6 millioner dollar. Det tilsvarer en vekst på 210 prosent sammenlignet med tredje kvartal 2019.
  • Netto kontantstrøm fra driften i tredje kvartal er ventet å ligge på rundt 30 prosent av fakturerte inntekter.
  • Antall aktive kontoer siste 12 måneder er ventet å passere 21 millioner ved utgangen av tredje kvartal.

Selskapet vil gi ytterligere guiding for hele 2020 ved rapporteringen for tredje kvartal.

Eilert Hanoa sitter i styret i Dagens Næringsliv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.