Misjonen var matte da Jean-Baptiste Huynh og de andre gründerne i 2012 startet opp det norske selskapet Dragonbox. Først ut var et algebraspill, siden er det blitt en rekke mattelæringsapper i selskapets serie.

Det har gitt barn og unge mattekunnskaper, og penger å telle for gründerne.

Torsdag meldte det norske spillselskapet nemlig at det blir kjøpt opp av det andre norske spillselskapet – det mer kjente Kahoot.

– Barn over hele verden som både liker og bruker Dragonbox-spillene, og dette er en passende utvidelse av Kahoots univers, sier styreleder Eilert Hanoa i Kahoot.

Kahoot startet opp året før Dragonbox, i 2011, og er kjent for det digitale quizspillet med samme navn. Selskapet har hatt stor suksess siden oppstart.

Til sammen betaler Kahoot 18 millioner dollar, tilsvarende 157 millioner kroner, for samtlige aksjer i Dragonbox.

Justert for at investorene til sammen har skutt inn rundt 15 millioner i egenkapital i Dragonbox, innebærer det at de deler en gevinst på i overkant av 140 millioner kroner.

Størst er gevinsten for de to gründerne Jean-Baptiste Huynh og Patrick Marchal, som hver får en gevinst på nesten 40 millioner kroner.

– Fra dag én har vi gjort læring av matematikk mer moro og engasjerende for barn, sier Huynh, som er daglig leder for selskapet.

Han er selv mattelærer, mens Marchal er spillutvikler.

De to møttes første gang i juni 2011, og etablerte Dragonbox i Oslo med Opera-gründer Jon Stephenson von Tetzchner og oppstartsrådgiver Rolf Assev.

Matte til verden

Huynh har tro på å utvikle selskapet videre med Kahoot som eier.

– Sammen med Kahoot vil vi nå gjøre det mulig for elever, lærere og foreldre over hele verden å få en helt unik læringsopplevelse i matematikk, sier han.

Også forlagsfamilien Nygaard er blant eierne som deler gevinsten i Dragonbox, etter at Aschehoug gikk i partnerskap med selskapet i slutten av 2015.

– Fått strålende omtaler

DragonBox-appene har millioner av brukere i mange land verden over, og utvikler nå også fulle undervisningsopplegg for matte i norske skoler.

Dragonbox-gründer Jean-Baptiste Huynh (til venstre) og administrerende direktør Åsmund Furuseth i Kahoot.
Dragonbox-gründer Jean-Baptiste Huynh (til venstre) og administrerende direktør Åsmund Furuseth i Kahoot. (Foto: Dragonbox/Kahoot)

– Det at Dragonbox kan tilby klasseundervisning, er veldig spennende. De har fått strålende omtaler i blader som Wired Magazine og fått lærere, elever og foreldre over alt til å elske produktet, sier Hanoa.

Han mener entusiasmen skyldes at Dragonbox har klart å lage et univers av karakterer rundt matteundervisningen, tenkt nytt om pedagogikken og pakket det inn i apper på en god måte.

Målet er nå at de to selskapene skal utvikle seg videre sammen og danne verdens største læringssamfunn.

Hanoa påpeker at sammenslåingen vil gi selskapene tyngden til å slå gjennom internasjonalt, både finansielt og i forbindelse med selve utviklingen av produktene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.