Onsdag morgen la Kahoot frem en oppdatering til markedet, som viser fortsatt kraftig vekst i første kvartal i år.

  • Salgsinntektene i første kvartal var 19,1 millioner dollar. Det er en økning på 195 prosent fra samme periode i fjor.
  • Kahoot hadde 760.000 betalende abonnenter (inkludert selskaper som det har kjøpt opp).
  • 28 millioner aktive kontoer de siste 12 månedene. Det er en vekst på 68 prosent sammenlignet med året før.

Kahoot-kursen falt over fire prosent fra start på Oslo Børs.

– Nå som vi har avsluttet første kvartal er jeg stolt av å kunne dele at vår organisasjon har levert solid finansiell vekst og gitt mer verdi til alle Kahoot-brukere rundt om i verden, sier toppsjef Eilert Hanoa i en melding.

Kahoot annonserte onsdag morgen også et oppkjøp av læringsappen Motimate verdt rundt 200 millioner kroner.

Venter fortsatt kraftig vekst

Nå venter også Kahoot at driftsresultat før avskrivninger (ebitda) vil være høyere enn 3,5 millioner dollar i kvartalet. Det representerer en ebitda-margin på mer enn 20 prosent.

Selskapet hadde en positiv kontantstrøm fra driften på over fem millioner dollar i første kvartal, sammenlignet med 1,1 millioner dollar i første kvartal 2020.

For første halvår venter Kahoot å ha salgsinntekter på over 40 millioner dollar.

Oppdateringen kommer før reviderte kvartalstall fra det børsnoterte teknologiselskapet, og begrenser seg til utviklingen innen nøkkelmålestokker.

De seneste finansielle resultatene ble lagt frem i februar. Tallene viste fortsatt kraftig medvind for den norske vekstraketten, men også store tap: -242 millioner kroner før skatt i fjerde kvartal i fjor, mot -46 millioner i samme periode året før.

Må vokse videre

Kahoot er et vekstselskap, og trenger ikke tjene penger så lenge den positive utviklingen fortsetter. Selskapet debuterte nylig på Oslo Børs' hovedliste, og gjorde det klart for investorene at veksttakten i betalende brukere er viktig. Dersom denne ikke opprettholdes på nivåene fra 2018 til 2020, eller forbedres, kan det påvirke selskapets forretninger, finanser og fremtidsutsikter negativt.

Her ringer Kahoot-sjefen med Oslo Børs' bjelle – fra eget kontor
Kahoot ble notert på Oslo Børs fra Kahoots egne lokaler ved Rådhuset i Oslo.
01:01
Publisert:

I 2020 økte antall betalende abonnenter til mer enn 550.000, en økning på 220 prosent fra året før. Totalt registrerte selskapet 24 millioner aktive brukere i løpet av fjoråret. De foreløpige førstekvartalstallene peker mot at selskapet klarer å opprettholde denne veksttakten også i 2021.

Kursfall

Kahoot har hatt en eventyrlig utvikling etter debuten på lavterskelmarkedsplassen Euronext Growth (tidl. Merkur) i slutten av 2019. Aksjekursen ligger 580 prosent høyere halvannet år etter, og selskapet har en markedsverdi over 40 milliarder kroner.

De siste månedene har imidlertid vært tyngre, og aksjen omsettes nå rundt 100 kroner stykket, ned fra et foreløpig toppunkt på 132 kroner den 20. januar.

I løpet av året ser Kahoot også på mulighetene for en såkalt dobbeltnotering på en utenlandsk børs, altså i tillegg til noteringen i Oslo. Dette er foreløpig på planleggingsstadiet, men Kahoot-sjef Eilert Hanoa har pekt på USA som naturlig. Der har selskapet både investorer og kunder fra før av, og deres største eier Softbank har vært med å notere flere teknologiselskaper ved New York-børsen. Denne uken ble det klart at den japanske teknologigiganten utvider sin norske portefølje med en kjempeinvestering i robotselskapet Autostore. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.