Kahoots vekst i betalende brukere fortsetter med en økning på 180 prosent i tredje kvartal, målt mot samme periode i fjor. Det går det frem av en selskapsoppdatering onsdag.

Det norske utdanningsteknologi-selskapet har nå mer enn én million kunder.

Kahoot-sjef Eilert Hanoa uttaler i meldingen at aktiviteten har vært høy også etter at viktige markeder begynte å normalisere seg etter pandemien.

– Kvartalet var også drevet av returen til skolebenken og arbeidsplasser, etter hvert som pedagoger, studenter og fagfolk har omfavnet læring både fysisk og med digitale hybridmodeller.

Oppdateringen slippes i forkant av en fullverdig kvartalsrapport fra det børsnoterte selskapet, og oppgir ikke finansielle mål som omsetning og resultat. Informasjonen er likevel viktig for analytikere og investorer.

Reaksjonen på Oslo Børs har vært blandet. Aksjen steg fire prosent da handelen åpnet, men kursen har svingt siden da, og har også vært tydelig i minus. Ved 15.45-tiden var den 1,3 prosent i pluss.

Kahott presenterer utviklingen på andre nøkkelmålestokker slik:

  • Kahoots fakturerte inntekter nådde 235 millioner kroner, en vekst på 137 prosent fra i fjor. Dette inkluderer oppkjøpet av selskapet Clever.
  • Årlige abonnementsinntekter nådde én milliard kroner, opp 288 prosent fra i fjor. Av dette stammer 376 millioner fra Clever.
  • Det totale antallet aktive brukere siste 12 måneder nådde 30 millioner.

Leverte i business-segmentet

Resultatene skuffet ved forrige oppdatering i juli, og Kahoot-aksjen raste 26 prosent på én dag. Da presenterte Kahoot en kvartalsvis nettovekst i betalende kunder på 33.000, hvorav 21.000 på kjerneplattformen.

Nettoveksten for tredje kvartal er langt sterkere, med over 80.000 nye kunder, hvorav 45.000 kom på kjerneplattformen.

Analytiker Øystein Elton Lodgaard i ABG Sundal Collier.
Analytiker Øystein Elton Lodgaard i ABG Sundal Collier. (Foto: ABG Sundal Collier)

– Den betalte brukerveksten er sterk og langt høyere enn i andre kvartal. Dette er omtrent på linje med det som var forventet, men fortsatt bra. Det som er særlig positivt er den sterke veksten innen business-segmentet, for dette har vært og kommer til å være veldig viktig for å drive vekst. Tredje kvartal er typisk ikke det sterkeste for dette segmentet, så dette er bra, sier analytiker Øystein Elton Lodgaard i ABG Sundal Collier.

Meglerhusets kursmål er 90 kroner aksjen.

Antall kunder i «At Work»-kategorien vokste fra 403.000 til 435.000 fra andre til tredje kvartal. Kahoot slo også ABG Sundal Colliers estimater for fakturerte inntekter med fem prosent.

– Grunnen til at de slår forventningene er at Clever leverer bra. Det er også positivt, ettersom Clever nå utgjør rundt en tredjedel av selskapet og dermed er det viktig at det fortsetter å vise god vekst, sier Lodgaard.

Utsetter planer for utenlandsk børs

Kahoot opprettholder sin guiding for 2020, med inntekter mellom 90–100 millioner dollar – inntil 835 millioner kroner. I fjerde kvartal venter selskapet å tjene mer enn 39 millioner dollar, 333 millioner kroner.

En drøy fjerdedel av dette er bidrag fra amerikanske Clever, som fortsetter å operere som en egen merkevare etter at myndighetene godkjente oppkjøpet i september.

Kahoot har diskutert en sekundærnotering på utenlandsk børs lenge, og varslet i første kvartal i år at selskapet ville undersøke muligheten i løpet av 2021. I de siste meldingene fra selskapet heter det at dette vil skje etter sluttføring av Clever-oppkjøpet.

I onsdagens rapport heter det at undersøkelsene skal sluttføres ved utgangen av første kvartal neste år. Hvilken børs som er mest aktuell har Kahoot foreløpig ikke konkretisert, men toppsjef Eilert Hanoa har pekt på USA som mest naturlige etter Clever-oppkjøpet.

Skulle gjøre en bedre jobb

Sommerens negative utvikling i Kahoot-aksjen snudde i august da selskapet presenterte tall investorene likte bedre. Fra et bunnivå på 37 kroner har aksjen steget 70 prosent og omsettes nå over 63 kroner. Det er fortsatt under halvparten av toppnivået fra januar, 132 kroner.

En internasjonal dreining vekk fra teknologiaksjer bidro til kursfallet i første halvår. Vekstselskaper som Kahoot er i stor grad verdsatt på antagelser om fremtidig inntjening, og er sensitive for alt som påvirker regnestykket.

Avkastningen på tiårig amerikansk statsgjeld, den såkalte «tiåringen» er en sentral faktor. Når denne øker blir det dyrere å låne penger, samtidig som verdien på fremtidig avkastning synker relativt til andre investeringer.

DNs aksjeskole: Dette er verdens viktigste tiåring
Finansredaktør Terje Erikstad forklarer deg hvorfor den følges så nøye i finansmarkedene.
01:50
Publisert:

Inflasjonsfrykt har drevet presset på «tiåringen» som dro med seg Kahoot og andre teknologiaksjer i vår. De siste ukene har avkastningen på statsgjelden begynt å stige igjen, noe som herjer med internasjonale teknologiaksjer.

Kun Sparebank 1 Markest tror Kahoot skal tilbake til gamle høyder med det første, og meglerhuset har et kursmål på 150 kroner. I motsatt ende ligger Nordea Markets med et mål på 60 kroner. De øvrige har lagt seg mellom 80 og 90 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.