Kahoot-gruppen hadde inntekter på 6,4 millioner dollar i første kvartal av 2020, mot to millioner dollar i samme periode i 2019. Den organiske veksten fra fjerde kvartal i 2019 til første kvartal i 2020 var 21 prosent.

Ser man kun på selskapet som lager quizspillet Kahoot, er veksten fra samme periode i fjor på 200 prosent. Spillet alene står for seks millioner dollar.

Kahoot-gruppen består av selskapet bak appen Kahoot, samt andre apper gruppen har kjøpt, som læringsappene Dragonbox og Poio.

Tallene er fra Kahoot-gruppens kvartalsoppdatering fra første kvartal. Selskapets kvartalsrapport gjøres offentlig i mai.

Gratis premium til skoler

Selskapet skriver i kvartalsoppdateringen at det har sett en markant økning i antall registrerte lærere, som følge av koronapandemien. Selskapet har derfor gitt gratis tilgang til premiumvarianten av appen til alle lærere og skoler ut skoleåret.

– Samtidig som vi har sett en økning i bruken av Kahoot til læringssituasjoner, har den totale arbeidsmengden for infrastrukturen vår vært stabil, ettersom det har vært mindre aktivitet fra større arrangementer og fysiske møter, sier administrerende direktør Eilert Hanoa.

Som følge av dette vil Kahoot fortsette å investere i ny funksjonalitet i både gratisvarianten av appen, samt for betalende kunder.

– I de kommende månedene vil Kahoot lansere nye funksjoner som Kahoot for selvstudier, Kahoot-studiegrupper for studenter og firmaopplæring og interaktive presentasjoner og forbedret integrasjon med andre viktige verktøy for læring.

– Håper dere at unntakssituasjonen vi nå står i gjør at flere får øynene opp for Kahoot?

– Det vi har gjort er å gi gratis tilgang til all premiumfunksjonalitet til lærere og skoler over hele verden. Det er det mange som synes er nyttig og viktig, så vi tror og håper at det vi har bygget av funksjonalitet er noe som har en verdi uavhengig om vi er i en spesiell situasjon. Samtidig har vi ikke noe ønske om å erstatte hverken tradisjonell undervisning eller lærebøker, men fortsatt være et supplement.

Har slått hovedindeksen

Quizselskapet falt bratt sammen med resten av børsen fra midten av februar, men har hentet seg kraftig inn i mellomtiden. Aksjen har steget hele 50 prosent fra bunnpunktet i midten av mars.

Mens Oslo Børs' hovedindeks er ned 23 prosent siden 20. februar, er Kahoot-aksjen ned 16 prosent. Selskapet gikk på børs i oktober i fjor, og aksjen er opp 36 prosent siden da, tross den siste tidens fall.

Selskapet meldte i januar om en totalomsetning for Kahoot og lærespillene Kahoot-konsernet har kjøpt opp på 15,2 millioner dollar i 2019, mens selskapet ventet en vekst på dette på 100 til 150 prosent i 2020. Det var imidlertid før koronaviruset lammet Norge og resten av verden.

Kahoots quizprogram er imidlertid digitalt og brukes både til utdannelse og i sosiale sammenhenger.

Etter å ha vært styreleder siden 2015, tok Eilert Hanoa over som administrerende direktør i desember i fjor. Hanoa er kjent som gründer av teknologiselskapet Mamut, som i 2010 ble kjøpt opp av Visma. DN skrev nylig at Hanoa tjente 270 millioner kroner da han ble kjøpt ut som aksjonær i Visma. Hanoa sitter for øvrig i styret i Dagens Næringsliv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.