Torsdag informerte det norske oppstartsselskapet sine investorer om en emisjon på 17 millioner dollar, 130 millioner kroner.

Pengene kommer fra investorer som Microsoft Ventures, Datum Invest as, Northzone, Creandum og selskapets egen styreformann, Eilert Hanoa.

Selskapet verdsettes etter emisjonen til litt over 100 millioner dollar, rundt 770 millioner kroner.

– Vi ville sørge for at man har nok kapital til å akselerere veksten og lansere de kommersielle produktene som gjør at Kahoot kan bli et selskap med positive økonomiske resultater, sier Hanoa.

Det er andre gang på åtte måneder at teknologiselskapet får inn penger, etter at det i fjor sommer hentet 80 millioner kroner fra nye og eksisterende investorer.

Den ferske investeringen betyr at det nå totalt er blitt investert 43,5 millioner dollar i selskapet, rundt 335 millioner kroner etter dagens kurs.

– Dette gjør at vi kan investere mer i plattformen og gjøre den bedre for alle brukerne våre – både lærere, elever og bedriftsseggmentet, sier administrerende direktør Åsmund Furuseth.

Den kommersielle produktutviklingen i selskapet er nøkkelen i selskapets målsetning om å gå i pluss i 2019.

Supervekst

Selskapet ble startet av Johan Brand, Jamie Brooker og Morten Versvik og lansert som Kahoot i august 2013. Siden den gang har selskapet vokst i rakettfart.

I januar annonserte selskapet at det har nådd over 70 millioner aktive brukere, etter en brukervekst på 75 prosent i løpet av 2017.

I løpet av året har selskapet som mål å nå en milepæl på 100 millioner aktive brukere.

– Ut fra vekten i fjerde kvartal i fjor og så langt i år ser det ut som det er en realistisk målsetning, sier Hanoa.

Lederbytter

Investeringen kommer kort tid etter at administrerende direktør Erik Harrell i februar trakk seg som sjef for selskapet etter bare 18 måneder i stillingen.

Han uttalte til DN at årsaken til avgangen var at han selv ønsket større vekst og investeringer i nye forretningsområder, men at styret prioriterte raskere lønnsomhet.

– Vi var ikke uenige om kommersialiseringen, men om hvor mye som skulle investeres før vi så positive finansielle resultater, sier Hanoa.

Inn kom Åsmund Furuseth til sin andre periode i sjefsstolen, etter at han ledet selskapet i startfasen gjennom 2013 og 2014.

I mai i fjor trakk gründerne Brand og Brooker seg ut, etter at selskapets nye ledelse kom på plass. De er fortsatt aksjeeiere i selskapet.

Kahoot-ledelsen er ikke redd for en negativ signaleffekt som følge av lederavgangene.

– På generell basis er det slik at endringer i ledergrupper skjer raskere i selskaper som vokser fort enn selskaper i stabil og konstant utvikling. Ideelt sett har man en kjerne av medarbeidere som er dedikerte og motiverte for å videreutvikle selskapet, og det har vi her. Så vil det alltid være tilfeller med nøkkelpersoner som vil gjøre nye ting eller er uenige med selskapets strategi, sier Hanoa.

Girer opp

Målsetningen om å gå i pluss i 2019 innebærer en omfattende kommersialisering av et selskap som inntil november i fjor ga bort produktet sitt gratis, for å stimulere vekst.

I fjor lanserte selskapet Kahoot! Studio, som tilbyr pensumtilpassede spill for lærere og elever, og Kahoot! Plus, siktet inn mot bedrifter.

Siden i fjor høst har selskapet tatt betalt fra bedriftskundene sine. Styreleder Hanoa sa til DN i februar at de snart når 5000 brukere som i snitt betaler ti dollar i måneden.

Store amerikanske selskaper som Microsoft, Uber, Facebook og Getty Images er blant abonnentene på Kahoots kundeliste.

Det er disse inntektene som i hovedsak skal stå for omsetningen i Kahoot de neste årene. Selskapet tjener lite fra det som er quiz-spillets største brukerbase: lærere og elever.

– Målsetningen er å holde Kahoot gratis for lærere og elever over hele verden, sier Åsmund Furuseth.(Vilkår)