Robert Scoble skal ha vært misfornøyd med betalingen han fikk, og selskapet oppdaget kanskje for sent hvordan de skulle utnytte mannen som ble kalt ”Microsofts menneskelige ansikt”.

- Det er interessant at Microsoft ikke satte himmel og jord i bevegelse for å beholde ham i selskapet, når man tenker på de millionene av dollar i positiv publisitet de har høstet fra hans virksomhet, skrev Siliconvalleywatcher.com da Scoble gikk til et oppstartsselskap for noen år siden. Scoble har i dag nesten 300.000 følgere på Twitter, noe som er ekstremt for en it-personlighet.

Siden har det blitt flere som ham - "hærledere" som kan gi arbeidsgiverne store verdier i kraft av sine nettverk og sin bloggprofil.

Velge og vrake
Verdien som bygges opp kan både bedrift og ansatte dra nytte av.

- Det er flere og flere som kan velge og vrake jobber basert på den sosial medieprofilen de har bygd opp, sier Hans-Petter Nygård-Hansen, sosiale medier- rådgiver i Geemuyden Kiese og selvutnevnt teknologievangelist.

Han skapte seg selv en ny karriere innen sosiale medier, gjennom bruk av sosiale medier. Det burde flere tenke på, mener Cecilie Staude, som foreleser om sosiale medier ved Handelshøyskolen BI.

- De sosiale mediene kan være effektive kanaler for å bygge opp sin egen digitale merkevare, sier hun, og mener nettprofilen kan være avgjørende i fremtidige jobbsøkeprosesser.

Det kan også forskyve maktforholdet i et ansettelsesforhold.

- Det gir frihet til de som har et ben å stå på som er uavhengig av selskapet, sier førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen.





Selskaper blir ikke stjerner
I Norge er det særlig én person som nevnes når man snakker om bruk av sosiale medier i profesjonell sammenheng – sjef for it-selskapet HP, Anita Krohn Traaseth også kjent som "Tinteguri".

- Hun bruker jo sin merkevare, som har kommet veldig fort opp. Hun har en historie å fortelle og bruker den, sier Andersen ved BI.

Gjennom bloggen Tinteguri.com har hun raskt klart å bli lagt merke til utover egen bransje, på en måte selskapet hennes ikke makter.

- Det hadde vært umulig å gjøre det samme med HP-logoen, sier Nygård-Hansen.

Dette er ikke enestående, for i sosiale medier er det ofte de ansatte som blir stjernene, og ikke de offisielle bedriftskontoene.

”Din ansatte er en nett-kjendis. Hva skal du gjøre?” Skriver Wall Street Journal i en overskrift om temaet. De påpeker at sosiale medier ligger i et vanskelig grenseland mellom privat og jobb, og de som bruker arbeidstid på å lykkes kan true med å ta med seg nettverket til konkurrenten. Dermed kan de presse opp lønnen, noe som igjen kan skape misunnelse blant andre kolleger.

- Personlig netttverk kan bli så verdifullt for bedriften at man nok vil oppleve ansatte som bruker det til å forhandle lønn, sier Staude.

Hun tror eierskap til nettverk som bygges opp i jobben vil bli et tema ved fremtidige ansettelser, men i dag finnes det knapt kjøreregler.

Krever talent
Staude tror ellers synligheten i seg selv kan føre til flere jobbtilbud, men påpeker at dette faktisk krever at man er flink, ikke bare aktiv.

- Du kan bygge opp akkurat det nettverket du vil, men hvis du ikke er interessant nok gidder ikke folk følge med på deg lenger, sier hun.

Nygård-Hansen påpeker dessuten at det ikke holder med et stort nettverk. Verdien må være reell.

- Hvis du ikke leverer så kan du ikke presse opp lønnen. Da har du bare sittet og skuslet bort arbeidstiden, sier han, og påpeker at et godt kontaktnettverk har vært et effektivt pressmiddel i lønnsforhandlinger tidligere også, særlig for selgere.

Uansett kan gode nettverk føre til spennende muligheter – for økt synlighet kan gi flere jobbtilbud, påpeker Staude. Hun anbefaler sine studenter å tenke nøye over hvordan de fremstår i disse mediene. Det gjør også Nygård Hansen.

- Det kan definitivt være avgjørende for om du får drømmejobben, mener han.

Les også: Skapte karriere og familie på sosiale medier (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.