2018 var det store konkursåret for handelsstanden, der over tusen virksomheter måtte lukke dørene. Men raset har ikke stoppet der. Bare i løpet av siste uken har SuperDry og Vita-kjeden begjært seg selv konkurs. Det påvirker rundt 1400 arbeidsplasser. I 2019 er det kun én av tre butikkjeder som tjener penger, og det er ingen indikasjoner på umiddelbar bedring i markedet. Hvordan kan man stoppe denne negative trenden og øke omsetning og margin igjen? Kunstig intelligens kan være redningen.

Innen 2020 vil kunstig intelligens være en av de fem viktigste investeringene til halvparten av it-direktørene innenfor retail og handel, sier det ledende analyseselskapet Gartner. De mener også at hele 85 prosent av kundeopplevelsene vil være uten menneskelig kontakt.

Kunstig intelligens er algoritmer basert på data man har, eller skaffer seg, innenfor lovgitte rammer. Disse algoritmene er i stand til å gjøre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens, og de er programmert til å ta riktige avgjørelser og handlinger basert på ulike kriterier. I dag har man så stor tro på kunstig intelligens og den verdien den kan bringe, at det globale markedet er estimert til over fem milliarder dollar innen 2022. Men hvordan kan den konkret bidra til mer salg eller lavere kostnader for handelsnæringen?

Når du handler på nett søker du på det du trenger eller er interessert i. Nettsidene vet gjennom såkalte «cookies» hva vi har søkt på tidligere, og kan gjennom algoritmer tilpasse produkter og tjenester til kundenes behov og dermed øke sannsynligheten for et salg. Ifølge en McKinsey-rapport har nettgiganten Amazon 35 prosent av sin totale omsetning basert på anbefalinger av produkter. Gjennom tilpassede forslag til produkter og kampanjer kan man løfte produkttyper, samt selge produkter som supplerer hverandre og gir et inntrykk av at man forstår kundens behov. I tillegg blir også helheten av kundeopplevelsen bedret ved at den kunstige intelligensen prioriterer ned produkter som ikke passer kundeprofilen.

Fordi den kunstige intelligensen vet hva du tidligere har kjøpt, søkt opp og hvilket kundesegment du tilhører, kan den med god margin anslå dine fremtidig kjøp og hvordan du vil reagere på ulike kampanjer basert på pris, produkttype og tidspunkt. Dette gir kjøpmenn en god oversikt for å lage bedre prognoser, og dermed også gi muligheten til å bestille inn riktig kvantitet. Dette vil optimalisere marginene, sikre at man selger riktig kvanta og får solgt ut varene i stedet for å sitte med store varelagre. Dette gjelder både for fysiske butikker og på netthandel.

Ulike butikker på ulike lokasjoner selger forskjellige produkt ettersom man har ulike kundesegment. Med riktig innsikt basert på data, kan kunstig intelligens proaktivt gjøre automatiske bestillinger for butikksjefene. Den amerikanske kjøpesentergiganten Macy's er en aktør som har tatt dette i bruk med svært gode resultater.

Det å finne riktig pris for ulike produkter har vært en kunst basert på en kombinasjon av noe datagrunnlag, magefølelse og kjøpmannsteft. Med kunstig intelligens kan man nå automatisere dynamisk prising mer nøyaktig for å øke fortjeneste og omsetning. Ved hjelp av faktorer som data fra tidligere salgsvolum, eksternkonkurranse og trender, kombinert med eksiterende kundedata, vær og presisjon i kampanjekonvertering, gir den kunstige intelligensen nå helt nye muligheter. På en e-handelsplattform kan du nå forutsi hva en kunde sannsynligvis vil kjøpe, hva slags pris kunden er villig til å betale og når de er mest åpne for kjøp.

Det å finne riktig pris for ulike produkter har vært en kunst basert på en kombinasjon av noe datagrunnlag, magefølelse og kjøpmannsteft

Kunstig intelligens er ikke løsningen på alt. Men selv om det er gjentatt til det kjedsommelige, er det er ingen tvil om at de tradisjonelle butikkgigantene vil bli fraløpt av de aktørene som har digital markedsføring og salg som en del av sitt dna. Med datainnsamling og kunstig intelligens har butikkene en sjanse til å klare seg den dagen Amazon for alvor gjør sitt inntog i Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.