– Hvis det skjer en ulykke kan vi spare tid og penger og garantere for mannskapenes sikkerhet. I stedet for å sende helikopter eller en klatrer for å sjekke om det er trygt å reparere, sendes det inn en drone, sier kontraktrådgiver Knut Rusti-Jørgensen i Jernbaneverket.

Torsdag signerte Jernbaneverket en kontrakt med tre droneoperatørselskaper som døgnet rundt skal være i beredskap for å effektivisere 4200 kilometer med norsk jernbane. 

– For Jernbaneverket er det av største viktighet å komme tilbake på sporet så fort som mulig. Håpet og hensikten bak dette prosjektet er at det vil føre til kortere nedetid på jernbanenettet, legger han til.

Ifølge anskaffelsesprotokollen DN har fått tilgang til har Jernbaneverket lagt til grunn en estimert verdi på 20 millioner kroner årlig for dronetjenester. 

Jernbaneverket kan ikke uttale seg om prisen ettersom kontrakten innebærer en rammeavtale, som betyr at tjenestene bare vil bli brukt ved behov. 

Kontrakten løper over to år, med to mulige forlengelser, hver av dem på ett år. 

– Lettere å bruke en drone enn et helikopter

Knut Wiig er administrerende direktør i det Sandnes-baserte droneoperatørselskapet Nordic Unmanned som har fått ansvaret for å dekke jernbanelinjen fra Steinkjer til Oslo, og videre til Stavanger. Han estimerer at kontrakten kan utgjøre et betydelig beløp.

– Vi tror kontrakten vår kan gå opp mot 50 millioner kroner gjennom en fireårs periode, sier Wiig. 

Disse tre selskapene er blitt tildelt kontrakt av Jernbaneverket: 

  • Scanflight har signert kontrakt for Nordlandsbanen. 
  • Iris Group har signert kontrakt for Bergensbanen.
  • Nordic Unmanned har signert kontrakt for å dekke jernbanelinjen fra Steinkjer til Oslo, og videre til Stavanger. 

Dronene skal i all hovedsak erstatte helikoptre i arbeidet med å overvåke og kartlegge Norges 4200 kilometer lange jernbanenett, og sørge for sikkerhet i vedlikeholdsarbeid. 

– Hvis det for eksempel har gått et skred i lia og vi ikke vet hva som har skjedd, vil det være lettere å bruke en drone enn et helikopter for å gjøre en skredvurdering, sier en av Jernbaneverkets geologer, Eivind Hegbom. 

Han forteller at man med en drone kan komme raskere og tettere på området. 

– Med dronene vil vi forhåpentlig raskere få kunnskap til en billigere penge, sier Hegbom, som også påpeker at et helikopter som rister og bråker heller ikke er verdens beste plattform for å gjøre en skredvurdering. 

– Men det aller viktigste er at det er trygt, sier Hegbom. 

Pressesjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket opplyser til DN at han ikke ser bort ifra at Jernbaneverket vil kunne spare et tosifret millionbeløp eller mer på de nysignerte dronekontraktene. 

– Dette er en stor dag

Denne dronen veier 2,5 kilo og koster 500.000 kroner. Den skal operere langs banen fra Oslo til Steinkjer og Oslo til Stavanger. 
Denne dronen veier 2,5 kilo og koster 500.000 kroner. Den skal operere langs banen fra Oslo til Steinkjer og Oslo til Stavanger.  (Foto: Nordic Unmanned)

– Dette er en stor kommersiell mulighet for oss. Det er flere store, seriøse aktører som har vist interesse. Bransjen er i ferd med å bli etablert, sier Wiig, som peker på at energiaktører og infrastruktureiere er bransjene som har vist mest interesse. 

Nordic Unmanned omsetter i år for fem millioner kroner. 

Daglig leder Anders Martinsen i UAS Norway kaller kontrakten som er blitt signert norgeshistoriens største enkeltstående dronekontrakt.

– Dette er en stor dag. Jernbaneverket baner vei for innovasjon og bruker droner som i enkelte kretser er blitt betraktet som ikke klare og ikke tilgjengelige, sier Martinsen. 

Han mener at droneoperatørene med dette viser at de er klare til å ta på seg krevende oppgaver.

– For mange droneoperatører er dette en bekreftelse på at markedet for alvor begynner å respondere, sier Martinsen. 

Jernbaneverket er underlagt Samferdselsdepartementet og har ansvar for norsk jernbanes infrastruktur. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) besøkte UAS Norways dronekonferanse i Oslo i november.

– Vårt land er perfekt for droneindustrien, sa Olsen under konferansen. 

18 gram solgt for én milliard kroner
01:20
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.