– Det er ingen tvil om at den maritime næringen har vært litt konservativ. Skipene har vært som smarttelefoner uten internettilkobling, sier Hege Skryseth.

Hun leder Kongsberg Digital, en del av Kongsberggruppen, som leverer industriell programvare til maritim sektor, olje og gass og fornybar- og kraftbransjen.

Finansmarkedene er blitt hardt rammet av koronautbruddet. Hverken olje og gass eller deler av shippingnæringen har sluppet billig unna. Oljeprisen har falt 38 prosent i år. Men ifølge Skryseth opplever Kongsberg Digital like fullt god vekst.

Nå kjøper de det danske programvareselskapet Coach Solutions.

Holder prisen hemmelig

– Coach Solutions har allerede 900 lisenser der ute og 600 aktive skip som de har installert løsninger på. Samtidig har vi fått et godt inntrykk av ledelsen i selskapet, sier Skryseth.

Coach ble i 2016 skilt ut som eget selskap av det danske rederiet Clipper Group. Det utvikler programvare for å optimalisere energiforbruk og motta kontinuerlig oppdatert værruting.

Oppkjøpet finansieres kontant gjennom Kongsberggruppen.

– Er dette et bra marked for oppkjøp?

– Det maritime markedet har sine utfordringer om dagen. Noen segmenter går veldig bra og andre har det tøft. I den sammenheng er det en interesse fra Coach om å ta del i en noe større satsing, sier Skryseth.

Prisen er konfidensiell. Skryseth ønsker heller ikke å avsløre hva prislappen er.

– Når det gjelder prising er programvareselskap litt gunstigere priset enn andre selskaper om dagen. Jeg synes vi har kommet til enighet om en pris som for oss ligger på et fornuftig nivå, sier hun.

«App store» for shipping

Kongsberg Digital ble startet i 2016. Inntektene har økt jevnt og trutt, og i fjor omsatte selskapet for 800 millioner kroner globalt. Driftsresultatet (ebitda) endte på minus 22 millioner kroner. Den norske virksomheten fikk et underskudd før skatt på 76 millioner kroner. Det skyldes til dels store investeringer, ifølge Skryseth.

– Vi har investert opp mot 28 prosent av omsetningen vår i R&D (forskning og utvikling, red.anm.) hvert år for å ta frem nye tjenester, sier hun.

I fjor høst inngikk selskapet en avtale med Shell om et digitaliseringspartnerskap av gassprosesseringsanlegget Nyhamna. Avtalen hadde en estimert verdi på 100 millioner kroner.

Selskapet har laget en virtuell kopi av gassanlegget som består av 220.000 store og små komponenter for å samle alt av informasjon for å treffe gode beslutninger som skal gi optimal drift. I shipping er potensialet enormt.

– Det er mange muligheter både med tanke på å effektivisere selve driften, men også hele verdikjeden. Kongsberggruppen har i dag utstyr installert på 30.000 skip, cirka halvparten av handelsflåten i verden. Ved at skipene kobles på nett kan du benytte ny type funksjonalitet for å operere skipene mer miljøvennlig, med lavere kost og på sikt også optimalisere hele logistikkjeden. Det er tilnærmet å lage en «app store» for maritim næring, sier Skryseth.

Vanskelig å rekruttere

I oljebransjen mener Kongsberg Digital-sjefen de har teknologi som kan gjøre at man reduserer investeringene (capex) med 30 prosent, driftskostnader (opex) med opptil 50 prosent og samtidig øke produksjonen med 10–15 prosent.

– Oljebransjen sliter og noen vil nok hevde at oljegullalderen er bak oss. Hvordan påvirker det dere og de kontraktene dere får?

– Vi hadde god vekst i fjor og opplever også sterk vekst i år. Vi opplever ingen nedgang med tanke på at det har vært kraftig volatilitet i oljeprisen den siste tiden, sier Skryseth.

Nå skal selskapet ansette 35–40 nye personer globalt. Det rekrutteres fra store teknologiselskaper som Microsoft og Amazon.

– Det har i perioder vært vanskelig å rekruttere gode utviklere fordi alle er på jakt etter dem i Norge, sier Skryseth.

– Jeg synes det er veldig mange flinke utviklere i Norge, men jeg tror med hell vi kunne satse mer innen kunstig intelligens og maskinlæring. Der ser vi at vi i stor grad må rekruttere internasjonalt, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.