Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) tar plass foran en gigantisk skjerm som viser Røst flyplass. I Avinors hovedkontor i Oslo skal statsråden få en fremvisning av fjernstyringsteknologi.

– Jeg skal ikke røre, sier Isaksen til konsernsjef til Dag Falk-Pettersen i Avinor idet han inntar kontrollstolen.

Noen minutter senere debuterer statsråden som operatør ved å fjernkontrollere to livbåter i Trondheimsfjorden.

– Ser ut som de krasjer snart, sier Isaksen.

– Det ser ut som de krasjer, sa næringsminister Torbjørn Røe Isaksen da han tok styringen over en såkalt autonom båt i Trondheimsfjorden.
– Det ser ut som de krasjer, sa næringsminister Torbjørn Røe Isaksen da han tok styringen over en såkalt autonom båt i Trondheimsfjorden. (Foto: Per Thrana)

– Vi har folk om bord, beroliger konsernsjef Geir Håøy i Kongsberggruppen.

Historisk

Nå går to norske, historiske giganter med totalt 360 års erfaring sammen om fremtidens skip.

– Det er utrolig mye historie både i Kongsberggruppen og i Wilhelmsen, så dette er både moro og spesielt, sier Håøy.

Rederiet Wilh. Wilhelmsen, med røtter tilbake til 1861, og teknologikonsernet Kongsberggruppen, som ble dannet i 1814, etablerer selskapet Massterly. Selv mener de at de har startet verdens første selskap for operasjon av autonome – førerløse – skip.

– Det er mange som jobber med autonome skip, men vi er de første i verden som danner en slik kombinasjon, sier konsernsjef Thomas Wilhelmsen i Wilh. Wilhelmsen.

Kongsberg Gruppen har allerede en avtale med gjødselprodusenten Yara som kunde. For ett år siden ble skipet «Yara Birkeland» annonsert. Skipet blir verdens første førerløse, helelektriske containerskip, og skal i løpet av 2020 være i drift mellom Yaras produksjonsenheter på Herøya og havnene Brevik og Larvik.

– Når autonome skip om kort tid blir en realitet, vil Massterly være avgjørende for å digitalisere infrastrukturen og driften, sier Håøy.

«Felles front»

Det nye selskapet skal tilby komplette løsninger for førerløse skip, fra design til styringssystemer til operasjonell drift av fartøyene.

– Dette er ment som en felles front mot det kommende autonome markedet. Kongsberg kommer med teknologien, mens vi ivaretar logistikken. Dette selskapet vil redusere kostnader i alle ledd og være aktuelt for alle selskaper som har et transportbehov, sier Wilhelmsen.

Han opplyser at Kongsberg og Wilhelmsen startet dialogen om etableringen av selskapet for rundt et halvt år siden.

– Det har tatt litt tid.

«Viktig utvikling»

Kongsberggruppens konsernsjef viser til at utviklingen går mot at flere og flere skip blir førerløse, og noen av dem også ubemannede.

– Vi har betydelig pågang fra kunder over hele verden, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberggruppen om satsingen på førerløse båter.
– Vi har betydelig pågang fra kunder over hele verden, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberggruppen om satsingen på førerløse båter. (Foto: Fredrik Bjerknes)

– Autonomi og fjernstyrte operasjoner er en viktig utvikling for maritim industri. De siste årene har det vært en rivende utvikling, og vi har betydelig pågang fra kunder over hele verden – fra tradisjonell maritim industri og fra andre. Når autonome skip om kort tid blir en realitet, vil Massterly være avgjørende for å digitalisere infrastrukturen og driften, sier Håøy.

Han legger til at Yara blir en pionérkunde av Massterly med verdens første førerløse containerskip.

– Det er stor interesse for dette prosjektet, som er ekstremt viktig for oss, sier han.

«Betydelig marked»

Wilhelmsens konsernsjef understreker at førerløse båter er besparende og miljøvennlig, men også har en utfordring.

– Blir det gjort riktig, vil autonome skip øke sikkerheten, sier konsernsjef Thomas Wilhelmsen i Wilh. Wilhelmsen.
– Blir det gjort riktig, vil autonome skip øke sikkerheten, sier konsernsjef Thomas Wilhelmsen i Wilh. Wilhelmsen. (Foto: Fartein Rudjord)

– I første rekke er det nærskipsfarten som vil ta i bruk autonome skip. Vi er opptatt av sikkerhet. Noen er mest opptatt av risikoen. Blir det gjort riktig, vil autonome skip øke sikkerheten. Båtene får færre ansatte om bord. De vil styres fra et kontrollsenter, og båtene kan få mer miljøvennlige løsninger, eksempelvis med elektriske motorer og at man kan flytte transport fra vei til sjø. For Norge som en havnasjon vil dette bli et viktig bidrag for å nå FNs internasjonale bærekraftsmål, sier konsernsjef Thomas Wilhelmsen.

– Er førerløse båter like epokegjørende som da man gikk fra seil- til dampbåter?

– Det er det vanskelig å svare på, men slik vi ser at det er nærliggende å tro at autonome båter vil komme i større og større grad. Vi tror at det vil være et betydelig marked for denne typen tjenester i nær fremtid, men det regulatoriske må på plass, så det er et stykke igjen.(Vilkår)

Verdens største flytende kunstgalleri
Cruiseskipet «Symphony of the seas» kan regnes som det største flytende kunstgalleriet i verden. Skipet er utsmykket med verker for over 60 millioner kroner. Påskeaften lettet det anker med ordinære passasjerer for aller første gang.
02:01
Publisert: