Gründerselskapet Checkin i Kristiansand selger et påmeldingssystem for kurs, konferanser, kongresser, events og konserter. Selskapet håndterer betalingsflyten og sparer arrangørene for det administrative.

Det har slått an. Nå har Checkin alt fra Bring, Egmont, Oslo Business Forum og DNs konferanseavdeling – til Blå Kors og Den norske kirke på kundelisten.

Startet som frivillig

Det hele startet i 2008 da Kristian Løining (34) var engasjert som frivillig i den kristne Oasebevegelsens årlige samling.

– De trengte et påmeldingssystem som var lett å bruke og som kostet minst mulig. De hadde typisk familier med både voksne, ungdom og barn der noen skulle bo i telt, andre i klasserom og der de skulle være med på vidt forskjellige aktiviteter med ulike priser. Det handlet om å lage et oversiktlig system, sier Løining.

Etter hvert skjønte han at det ikke bare var Oasebevegelsen som slet. I 2009 etablerte han aksjeselskap og fikk flere frivillige organisasjoner som kunder. Først i 2016 da omsetningen nærmet seg to millioner kroner, turte han ansette flere. Da kom også Roy Mersland (53), som til daglig er økonomiprofessor ved Universitetet i Agder (UiA) inn som styreleder og medeier.

– Jeg spurte Kristian om han ville ekspandere ut i det kommersielle markedet – og etter hvert også det internasjonale. Jeg kan ikke så mye om software, men jeg kan en del om det å oppskalere en bedrift, sier Mersland.

– Gründere uten hårete mål blir aldri store, mener styreleder i Checkin og økonomiprofessor Roy Mersland.
– Gründere uten hårete mål blir aldri store, mener styreleder i Checkin og økonomiprofessor Roy Mersland. (Foto: Jacob Buchard)

Hårete mål

Checkin beholder rundt tre prosent av pengestrømmen som provisjon. I fjor fløt det 172 millioner kroner gjennom selskapet.

– I år er målet 350–400 millioner kroner. Og det er et veldig realistisk mål. Det kan fort bli mer, mener Løining.

Det vil si at omsetningen blir omtrent doblet fra i fjor.

– Og jeg er sikker på at dette kommer til å bli ordentlig stort. Markedet er enormt og vi har et påmeldingssystem som er langt mer avansert enn de som finnes der ute i markedet, mener han.

Nå snuser selskapet på etablering i Sverige og Danmark.

– Det har så langt vært overraskende lett å selge inn teknologien. Jeg siktet høyt i starten og gikk til noen store aktører i bransjen. De tre første jeg møtte tegnet alle kontrakt. Det har så langt vært en utrolig morsom reise, sier Løining, som i fjor havnet på DNs gaselleliste for første gang.

– Og det har vært ekstra moro å få dette til uten en eneste krone i offentlig støtte fra eksempelvis Skattefunnordningen eller Innovasjon Norge, legger han til.

– Det er nok fordi Kristian har aversjon mot å skrive søknader, sier Roy Mersland og flirer.

– Men sannheten er at gründere uten hårete mål aldri blir store. Det er en del av pensumet jeg underviser i på UiA. Og her ser jeg en fantastisk mulighet til å skape noe stort.

– Vurderer dere å gå ut og hente kapital for å booste veksten?

– Vi har snakket om det, men lagt det på is foreløpig. Vi tror det er smartere å bygge sten å sten. Vi er litt redde for å miste identiteten og kulturen vi har bygget opp her om vi plutselig skulle ansette masse nye folk på veldig kort tid, sier Mersland.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs Eva Grinde: Personlighetstester har minimal verdi og kan sammenlignes med horoskoper
07:40
Publisert: