– I en tid hvor det er mye informasjon der ute, blir det vanskelig å finne riktig informasjon til riktig tid. Med Last Call oppdager man kulturelle begivenheter i nærheten, som man ikke nødvendigvis hadde tenkt på, sier Pouria Ruhi (36), gründer av den nye billettappen.

Ideen om å selge restplasser oppsto etter et møte med en kulturtilbyder som ønsket en måte å nå potensielt publikum bare noen timer før forestilling.

– Når man jobber ulønnet som entreprenør og har gått fra fast stilling, ligger man ofte våken om nettene og tenker. Vi vet hvordan bruke «push-notifications» på mobilen. En natt slo det meg, hvorfor ikke lage et verktøy hvor alle som selger billetter kan pushe de siste billettene?, forteller Ruhi.

Testet av kulturlivet

Pouria Ruhi er tidligere markedsdirektør for Comfort Hotel. Billettappen har han laget sammen med tre andre gründere, Jens Kristian Tøraasen (33), Aslak Normann (33) og Felix Novovic. De har investert mye tid i utviklingen av appen og dialogen med kundene.

Gjennom appen får brukerne tilbud om billetter til en redusert pris kort tid før forestillingen begynner. Tjenesten er blitt testet på forestillinger og konserter på flere scener i Oslo siden februar. Spekteret strekker seg fra Folketeateret, Vulkan Arena, Nasjonal Jazzscene, Latter, Chat Noir, og Chateau Neuf.

– Vi håper selvsagt at alle vil være med å gjøre hele Kultur-Norge alltid utsolgt, sier Ruhi.

Last Call har fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norge. For å tjene penger på ideen tar gründerne en prosentandel av billettsalget som blir gjort i appen. I tillegg må kulturtilbyderne betale en månedlig avgift for å kunne legge ut sine restbilletter i tjenesten.

– Vi tjener penger på at folk bruker verktøyet, sier Ruhi.

Slik ser den kulturelle restplass-appen ut.
Slik ser den kulturelle restplass-appen ut. (Foto: David Brendan Torch)

Henrik Mehl, markedssjef for Nasjonal Jazzscene, forteller at det tok litt tid i starten av testperioden før billettene ble solgt, men etter hvert tok det seg opp. I snitt har de solgt to ekstra billetter hver gang de har lagt ut restplasser på Last Call.

– Jeg kan ikke skjønne at ingen har tenkt på dette før. Selv om vi gir ganske gode rabatter på billettene, har vi ingenting å tape fordi alternativet er usolgte billetter, sier Mehl.

Norge rundt

Markedssjef Malin Holter i Scenekvelder har vært blant testerne av den nye appen i forbindelse med produksjonen Les Misérables på Folketeateret.

– Vi har hatt stor suksess med å bruke Last Call da vi hadde noen få ledige seter igjen rett før showstart. Alle billettene ble revet vekk med én gang de ble lagt ut, sier Holter.

Eierselskapet til Scenekvelder eier i dag 20 prosent av Last Call.

– Det kan være en utfordring å få kommunisert til de spontane kundene at det er ledige plasser på dagen. Der har appen hjulpet mye og fungert som et supplement til våre eksisterende markedskanaler, sier markedssjefen.

Ifølge gründer Pouria Ruhi er målet å ta appen videre til alle store norske byer.

– Verktøyet er bygget opp slik at det bare er å signe seg opp. Alt fra konsertarrangører, barneteater, standup, og etter hvert også idrettsarrangementer, forteller Ruhi.(Vilkår)

Er det greit med shorts på jobb?
Vi har sjekket tre arbeidsplasser.
02:43
Publisert: